What exactly do you mean?
Unless you’re careful, there’s a tendency for games like Mario that can be played by children to gradually become childish. Those making the game tend to unconsciously make them that way. Taking how Mario’s line can be scripted as an example, they even propose to write, “Where’d my mommy go?”. When someone in their fifties like me hears their player-character speak childishly like that, it doesn’t quite sit right. After all, Mario wasn’t a game only for children in the first place. As I make a game, I try to keep in mind that guys in their fifties will play it, too. We go back and forth about other issues, as well. “Can we make Mario speak?” “No, Mario is the player, so he shouldn’t talk.” Like that. But he does say things like “mamma mia,” so someone will be like, “Wait wait... He’s talking, isn’t he?!” (laughs)
Exactly. I realised when I talked to Koizumi-san that those things aren’t essential. Whether or not the game world resonates with you as you’re playing the game is what’s most important. For example, when you watch a big-budget movie, you may be amazed by all the pyrotechnics, but at the same time, something isn’t quite hitting home with you.
Right. It isn’t resonating, so you can’t get into it. As for Super Mario Galaxy 2, we wanted a suitable amount of story and movies, so we made lots of new enemies, but we wanted this game to be fully elaborated in keeping with the essence of this particular game. If we hadn’t, some players would think things like “Why is this enemy here?” and be jarred out of the experience.
I suppose that has a great deal to do with why New Super Mario Bros. Wii 14 found such a large following around the world. 14New Super Mario Bros. Wii: An action game released in Europe in November 2009 for Wii.
I think it’s because we were able to give people something that they felt a connection to.
I think so. When enemies resonate with you, you willingly engage with them. You notice things like how a certain enemy wasn’t scary, but the next time a similar one appears, its colour is a little different and it spits out two rocks instead of one, so you think it must be tougher. You figure things out for yourself and put them to the test. This kind of interaction is interesting. The more of it there is, the more a game will resonate. And I think you can sense a certain inevitability of your being there in that.
So even though a television drama may feature a general milieu that would usually be of no interest to you, if the characters that appear in it look like real people in your own life, the show will resonate, and you’ll be able to get into it. I think video games are the same way.
You made Super Mario Galaxy 2 so it would resonate. How has that changed the impression it makes?
I had Tezuka-san play it and tell me what he thought. Right away, he said the tempo had improved.