Not exactly. (laughs)
So did the development go smoothly after you decided to change the character from a rabbit to a squid?
Squid are animals that shoot ink, which makes it a perfect character to shoot ink, and as Inoue-san said, “When you look at it on the map, it looks like an arrow, so that’s great.” So at first I really got into it, like, “We should make the cursor a squid shape in the UI13!” 13. UI: User Interface. This refers to the content displayed on displays like windows, menus and other elements that help users interact with and operate a computer.
But squid aren’t quite as lovable as rabbits. So in a way, it was sort of hard to turn it into a character.
Or to be more precise, a “person-like squid”. The idea was that a squid had turned into a person.
The design was an anthropomorphised squid, so it wasn’t very catchy, and we weren’t yet able to clearly differentiate between the “ink-life form” and the human form.
So some of the staff started to suggest other sea creatures, like a sea angel or a sea slug. But since we’d talked about the cursor, I thought the squid was the right direction to go in. And then one day Amano-san muttered, “If you can switch between a squid and a human, then the squid should be squid-like and the human should be human-like.”
I thought, “Wow, Amano-san, that’s amazing!” (laughs) “Of course! We could have a human-like human.” We realised that we just needed to organise the design the same way we’d organised the set-up, so the ink creature would be a squid, and the human would be a person.
That’s right. We’d convinced ourselves of that. But keeping the squid and human separate helped us organise our ideas, and development really sped up after that.
And before, we had called it “hiding” in the ink, but we decided to use the word “swimming” instead.
You stopped calling it an ink creature and it was able to dive like an actual squid.