What was it that led you to choose the tofu game out of seventy ideas?
You could play four on four from the beginning? Programmers are amazing.(laughs)
They say that programmers are the best when it comes to making a new game structure.
I used this technique a lot myself, because I used to be a programmer, too. (laughs)
And Sato-san’s prototype already had a really strong basic playing structure. It was the opposite of the way it is now. The map was on the TV screen, and you controlled the 3D screen of your tofu moving on the Wii U GamePad. You kept track of your opponent’s movements on the map, shot ink from the tofu, and claimed your turf. It was so much fun and I thought, “This could be the core gameplay.”
Sato-san, when you thought up this project, what did you think was the most important point?
The first point was the idea of “hiding.” The map screen at this time was the kind where you simply look at the 3D environment from a top-down perspective, so when the tofu slid on top of the ink, it blended in so you couldn’t see it.
That’s right. But in a 3D environment, you could see where you were because the tofu was standing, so we added the movement where you could lay low.
The final result was a squid able to dive in the ink, and that came from the idea of hiding.
Right. Tofu is a bit of a hard sell, so we decided to turn the characters into something humanoid.
So we designed a character with arms and legs, but we came up with something that sacrificed the original uniqueness of the game.