Why don’t you tell him about that time you said: ‘I’ll have it done within two months’?
Nakano-san, looking back on the project, could you tell me about the final push to get it finished?
Ah, yes. (laughs) Well, up until that point I’d always stuck to deadlines, and when something has already been put together, I’m loathe to take it apart and reconstruct it in a different way. That’s why, as far as possible, I’ll try to make adjustments within the existing structure. So I said to Yamagami-san: ‘I’ll have it done within two months.’ He responded with: ‘What are you setting yourself limits like that for? If you think something has to be fixed, you should spend as much time as you need to get the job done! I’ll talk to Iwata-san about the budget and getting more time!’
It was then that I suddenly realised that I’d been trying to keep all the changes to the bare minimum. I realised that what this game was lacking was the capacity to draw the player in emotionally, and that if we left it in this state, the player would be able to tell. I knew that this was the area of the game we needed to get working on.
I really didn’t want the project to come to an end with things still in this state. At first, Nakano-san said he’d have it done in two months, and wouldn’t compromise on that. We had ongoing discussions where I’d say: ‘Do you really think you can just leave it like this? Come on, tell me what you really think?’
There were several other games that were on the horizon, so I’m afraid I found myself thinking that from the point of view of the release date, it would be better to get it finished quickly.
But that emotional engagement with Elena lies at the very heart of the game. I was also urging Yamagami-san to sort this out.
That’s right. You were saying the same sort of things to me, Iwata-san. Just after we’d done that testing and gathered the feedback, you asked me: ‘Yamagami-san, has it really turned out as you originally envisaged?’ Those words really hit home.
I put it quite harshly. But if we’d left things as they were, without achieving what we were aiming for, there’s simply no way it would have engaged the player emotionally.
This was right at the point when we were racking our brains trying to come up with ways to get the player to feel affection for Elena, to no avail. It was an extremely tough time. But then just after that, we got those hints on the way to get the player to engage emotionally with Elena. After that, it all came together very quickly. So I’m very glad that in the end we were fully committed to coming up with a solution.
Yes, that’s right. When we received that advice, I felt that now we had what we needed to get the job done. With Ganbarion’s agreement, we discarded all of the voice recording we’d done for Elena, reworked those lines, and re-recorded them.
Yes, after that we were essentially holed up inside the office. We reworked all of Elena’s lines and scenes so that you’d sympathise with her heartrending situation and want to return home to her. It was exactly a year before mastering was scheduled. I locked myself in the office and didn’t emerge at all. In the end, I lost about 10 kilos, so I didn’t want to be seen in public. That’s how bad things were. But I just kept recalling what you’d said to me back when I gave the initial presentation, Iwata-san: ‘Make sure you never forget what you set out to achieve.’ I would keep asking myself why we hadn’t managed to achieve what we had been aiming for.