Nakano-san, als je terugkijkt op het project, kun je me dan vertellen over de laatste inspanningen om het af te krijgen?
O ja. (Lacht). Nou, dat op dat moment hield ik me altijd aan deadlines, en als iets al helemaal is vervaardigd, vind ik het vervelend om het weer uit elkaar te halen en het op een andere manier te maken. Daarom probeer ik altijd, waar mogelijk, aanpassingen te maken aan de bestaande structuur. Dus ik zei tegen Yamagami-san: “Ik zorg dat het binnen twee maanden klaar is.” Hij antwoordde: “Waarom leg je je dat soort beperkingen op? Als je denkt dat iets gerepareerd moet worden, moet je zo veel tijd ervoor uittrekken als nodig is om het voor elkaar te krijgen! Ik praat wel met Iwata-san over het budget en vraag of we meer tijd kunnen krijgen!”
Op dat moment besefte ik dat ik alle veranderingen zo veel mogelijk probeerde te beperken. Ik besefte dat dit spel de kwaliteit miste om de speler er emotioneel bij te betrekken, en als we het spel niet zouden aanpassen, de speler dit zou merken. Ik wist dat we op dit punt aan het spel moesten werken.
Ik wilde echt niet dat het project werd voltooid terwijl dit nog zo was. Eerst zei Nakano-san dat hij het in twee maanden klaar zou hebben en daar geen concessies aan zou doen. We hadden telkens discussies waarin ik zei: “Wil je het echt zo laten? Kom op, zeg me wat je echt denkt?”
Er dienden zich al weer een paar andere spellen aan, dus ik dacht dat het vanuit het oogpunt van de releasedatum beter zou zijn om het snel af te maken.
Maar de emotionele betrokkenheid bij Elena is de basis van het spel. Ik drong er ook bij Yamagami-san op aan om dit recht te zetten.
Dat klopt. Je zei hetzelfde tegen mij, Iwata-san. Nadat we die testen hadden gedaan en de reacties hadden verzameld, vroeg je me: “Yamagami-san, is het echt zo geworden zoals je voor ogen had?” Die woorden kwamen hard aan.
Ik was heel direct. Maar als we het zo hadden gelaten, zonder ons doel te hebben bereikt, hadden we de speler er nooit emotioneel bij kunnen betrekken.
Dat was precies het moment waarop we grondig nadachten over hoe we de speler iets voor Elena moesten laten voelen, en zonder succes. Het was een ontzettend moeilijke tijd. Maar daarna kregen we die tips om de speler emotioneel bij Elena te betrekken. Daarna kwam het allemaal snel goed. Dus ik ben erg blij dat we er uiteindelijk alles aan hebben gedaan om met een oplossing te komen.
Ja, dat klopt. Toen we het advies kregen, vond ik dat we alles hadden wat nodig was om het voor elkaar te krijgen. Met goedkeuring van Ganbarion gooiden we alle opgenomen stemmen weg die we voor Elena hadden gedaan, pasten we haar teksten aan en namen ze opnieuw op.
Ja, daarna hebben we ons min of meer opgesloten op kantoor. We hebben alle teksten en scènes van Elena opnieuw gedaan, zodat je zou meeleven met haar hartverscheurende situatie en naar haar terug zou willen keren. Het was precies een jaar voordat de mastering was gepland. Ik sloot mezelf op in het kantoor en kwam er niet meer uit. Uiteindelijk was ik tien kilo afgevallen, dus ik wilde niet dat mensen me zagen. Zo slecht ging het. Maar ik bleef maar denken aan wat je tegen we had gezegd toen ik de eerste presentatie gaf, Iwata-san: “Zorg dat je nooit vergeet wat je wilt bereiken.” Ik bleef mezelf de vraag stellen waarom we ons doel niet hadden bereikt.