(laughs)
I think that in Mario games, you have a high level of freedom as long as the controls feel good. You can fly around as Wing Mario, turn into a giant, and sometimes, even transform into a raccoon. However, this instalment of the series is particularly focused on the transforming abilities of Mario. Though Bee Mario seems almost like cheating to me! (laughs)
Bee Mario is also there as a means to help beginners. By making Mario fly, it becomes easier for those who are having a hard time handling jumps to clear a mission.
According to the feedback from the play testers, Bee Mario is especially popular with women.
Actually, there was a time once when Bee Mario looked nothing like the way he looks now. Nobody liked that design at all, and everyone came up to me and complained "This isn't Mario!" (laughs)
In the end, we made it so that that you can transform into Bee Mario using a certain item, but at first, the game was designed so that Mario would be turned into Bee Mario by a curse. Mario would get cursed and be transformed into a bee against his will, and on top of that, his actions would be limited. It was designed so that the players would want to hurry and get rid of the curse.(Frustrated) However...while I was working very hard on programming Mario’s actions, the game ended up taking a different direction.
I think that was a good change in direction! (laughs) The Spring Mario is nice too, in a strange way.
I was asked by Koizumi-san, the director, to make a Mario that wouldn't stop jumping.
We thought about all sorts of ways he would jump until we settled on the current design.
It was really fun playing a regular course as Spring Mario. I think a part of that was because Spring Mario doesn’t move around the way you want him to.
I understand that feeling well. It’s similar to how in Kirby you can choose to clear a level using an ability that's not suited for that area.
That’s why during the early stages of development, we talked about being able to transform into any Mario that the player would like, whether it was Bee Mario or Spring Mario. However, we decided against it because it would break the game balance.
Of course, transforming into various forms has been in every Mario to date, but now it seems like the range of Mario’s transformations has expanded greatly with the addition of new forms like Boo Mario , and I think it's safe to say Super Mario Galaxy has the most transformations in the Mario series.Who's responsible for this?! (laughs)