Now, I bring to you part two of the “Iwata Asks (Business Trip Edition)”. This time, I have asked five of our younger development staff to take part in the interview. Like our readers, I am also looking forward to what we’re going to hear from them. Now, let’s begin by asking you to introduce yourselves.
I am Hayashida from EAD Tokyo. For this game, I was responsible for the overall stage design. My main job was to create the flow of the game, while listening to the other staff members’ opinions.
My name is Shimizu, and I’m from EAD Tokyo. My main responsibility was to work on Mario’s movements and animation.
Hi, I’m Aoyagi from EAD Tokyo. For this Mario game, I made the gravity system, and I was also responsible for the programming of the enemies and the bosses.
Hello, I am Shirai of EAD Tokyo. My work was similar to that of Hayashida-san, in the sense that I was also responsible for the stage design, but I was more in charge of the details. I put all the stage designs together one piece at a time, and my job was to fine-tune them so that the overall design would be balanced.
My name is Motokura, and I am also from EAD Tokyo. I worked on managing the character designs. Basically, I worked on anything that had to do with the characters, like the player characters, the bosses and the objects.
Well, the first thing I would like to ask all of you is for how many of you was this the first Mario game that you were involved with?
And the other four had worked on previous Mario games, like Super Mario Sunshine. Aoyagi-san, what was your impression working on a Mario game for the first time?
Nobody would question that Mario games are the flagship titles of Nintendo. But at first, the fact that I was actually involved in making a Mario game didn’t really sink in. I felt like “Me? Making a Mario game?” (laughs) So I tried to always think about what defined a Mario game.
There is this tradition in the Zelda team where during development, the staff would discuss with each other continuously what the “Essence of Zelda” was. On the other hand, I haven’t really heard the staff in the Mario team talking to each other about the “Essence of Mario”. So as someone who had previous experience with Mario, Hayashida-san, what do you think defines the “Essence of Mario”?
From what I had heard from (Shigeru) Miyamoto-san, the “Essence of Mario” and the “Essence of Zelda” aren’t at all different from each other; the only thing different is the general direction of each game. When I heard that, I was really shocked! (laughs)
In the Zelda Volume of the original Iwata Asks interviews1, Miyamoto-san did say something like that. 1 The Zelda Volume of the Iwata Asks Interviews is part of a series of interviews published on the Nintendo website.