This is the first Mario game that uses an orchestral soundtrack. Miyamoto-san, how did you feel about this?
There were quite a number of people who were opposed to using an orchestra. But I think they all assumed that I would say no, so they were extremely hesitant about broaching the subject with me.
I can imagine how they were pulling each others’ sleeves, saying to each other “You go and tell him”, “No, you go and tell him”! (laughs)
The fact is, I actually felt like asking them “Well, why shouldn’t we use an orchestra?” Since I had felt that instruments like the timpani and strings would be suited to the theme song of Super Mario Galaxy, I had approved this at a fairly early stage. I think everybody was still feeling uneasy however, thinking that I had done something rather drastic, or worried that I would upend things at the very last minute.
I’m just kidding! (laughs) Yokota-kun, who oversaw the sound for the game, had a very firm idea of what he was doing. When he told me “The way a performance sounds will change depending on the image the musicians have of how their music will be used”, I said “I’m going to make sure I’m there!”
I talked about some impressive things. When I told them “The Super Mario series sells ten million copies worldwide,” everyone in the orchestra was very surprised! (laughs) And I continued by saying “On top of that, the people who will buy our game will play it over and over again. That means the music that you will be playing today will be listened to more than one hundred million times, so please do your best”.
You think it would be more? (laughs)When people in the orchestra cheered in excitement, I really felt glad I had gone.
So for Super Mario Galaxy, do you have an image of what kind of people will play the game, and in what way they will play?
Recently, if a young man has a Wii, they won’t hear those complaints from their girlfriends: “You’re playing video games again?!” (laughs) Even among college students, I think they’re saying things like “He’s got a Wii, let’s get everyone over there and play”. As this kind of development continues, I think people will greet Super Mario Galaxy with a sense of relief. Up to now, there have been a lot of games that were compilations of mini-games, and I think this will be seen as the first title in a long time where you can really sit down and get absorbed in it.
In the days of the NES Super Mario, I think video games were played a lot more frequently by a group of people, together in the living room. But as times changed, consoles were more commonly found in the bedroom, and we started to see more games that were only meant to be played by one person. However, as Wii is often set up in the living room; I would love for people to play Super Mario Galaxy in the way video games were played in the past. It is always enjoyable just watching someone else play a well-made game.
I touched on how the staff in Tokyo would watch me play, but even though they all said they were just working, I think they were all actually having fun! (laughs) Also, we made the levels shorter and made the bosses appear somewhat earlier than in previous games, so I think the game is now ideal for busy people who are not able to find that much time to play. We also placed checkpoints in the middle of the levels.