Today, I would like to ask about the New Super Mario Bros. 2 game, soon to be released for the Nintendo 3DS system. Please introduce yourselves, including what you were in charge of for this game.
I’m Amano. I was the director. I also participated in the sessions of “Iwata Asks” over the 25th anniversary of Super Mario Bros. 25th Anniversary1 and Iwata Asks: Star Fox 64 3D2, so this is my third time. 1 Super Mario Bros. 25th Anniversary: A campaign carried out in 2010 to mark 25 years since Super Mario Bros. was released for the NES system. 2 Star Fox 64 3D: A shooting game released for the Nintendo 3DS system in July 2011 in Japan.
This time again, as if something were guiding me, I got put in charge of Super Mario! (laughs) It’s a pleasure to be here today.
I’m Ishikawa from the Software Development Department. I was in “Iwata Asks” to discuss Iwata Asks: Mario Kart 73 a bit back, and was involved with New Super Mario Bros. Wii4 before that. As art director on New Super Mario Bros. 2, I was in charge of a number of things, pulling together the overall visuals such as design and direction surrounding the player-character. 3 Mario Kart 7: An action-racing game released for the Nintendo 3DS system in December 2011. 4 New Super Mario Bros. Wii: An action game released for the Wii console on December 3, 2009 in Japan.
Okay. First of all, I’d like to ask how this project started. Now normally when people imagine how video games are made, you’d think that it starts off by building its base mechanics, and then work on designing the courses. But I heard this game’s start was a little different.
When you say the team that researches course development, you’re talking about what is called the Mario Cram School.
Yeah I did participate in the cram school, but that was around the time when we were working on Star Fox 64 3D, so I wasn’t able to participate with full force. But as someone who worked on New Super Mario Bros. Wii, I had the opportunity to try out a course made in the Mario Cram School that was worked on by about twice the number of staff it usually takes to make Mario courses. A lot of the courses were a blast to play and showed a lot of new ways to play, I really felt we were onto something. Looking at it from that perspective, I thought the concept of the Mario Cram School was amazing.
You looked at it from the corner of your eye as if it were someone else’s concern. (laughs)
Yes. (laughs) That was what I was thinking, but Tezuka-san suddenly asked me if I would like to be the director for the next Super Mario game for Nintendo 3DS. I thought, “Uh...that’s why they had me play those courses...” (laughs)
You thought you weren’t involved at all, and all of a sudden you became the person who would be most involved with the project! (laughs)
That’s not all. This time the Mario game for Wii U7 is being developed at an almost simultaneous timing, so we had to get two 2D Mario games ready for release. 7 New Super Mario Bros. U: An action game under development for the Wii U console.