5 juni 2013 – Na de talloze successen die Mario en Luigi in de loop der geschiedenis hebben behaald, lijkt het wel alsof ze hun vijanden in hun slaap kunnen verslaan. In Mario & Luigi: Dream Team Bros., dat op 12 juli voor de Nintendo 3DS-systemen verschijnt, kunnen ze die theorie op de proef stellen. Dit avontuur speelt zich namelijk niet alleen op een eiland aan de rand van het Paddenstoelenrijk af, maar ook in de dieptes van Luigi’s dromen!
Dit vierde deel in de populaire RPG-serie van Mario & Luigi begint als prinses Peach en haar personeel, met Mario en Luigi in hun kielzog, vertrekken naar het mysterieuze Sluimereiland - op uitnodiging van de al even mysterieuze eigenaar van het eiland, Dr Snoozemore. Maar na een warm welkom op het eiland – waarbij Dr Snoozemore gek genoeg ontbreekt – gebeurt er een ramp. Prinses Peach wordt ontvoerd naar dromenland door een nieuwe vijand in de serie, de spookachtige vleermuiskoning Antasma.
Om de schuilplaats van deze nieuwe vijand te vinden en prinses Peach te redden, moet Mario dromenland binnengaan via de dromen van de slapende Luigi, wiens hersensignalen op dezelfde golflengte blijken te zitten als die van de bewoners van Sluimereiland. Wisselend tussen Luigi’s droomwereld en de wakkere wereld, moeten Mario en Luigi puzzels oplossen, vijanden verslaan, en zelfs Luigi’s dromen manipuleren om te vorderen!
De relatie tussen dromenland en de wakkere wereld speelt in dit spel een belangrijke rol. Terwijl Mario en Luigi hun krachten bundelen voor hun legendarische duoacties als ze in de wakkere wereld Sluimereiland verkennen, kan Mario in dromenland de krachten van Droom-Luigi juist goed gebruiken. Met luigillusies kan de speler bijvoorbeeld op een magische manier dromenland beïnvloeden in Luigi's slaap. De speler kan op het onderste scherm van het systeem onder andere aan Luigi's snor trekken of aan zijn neus kriebelen, waardoor de omgeving in dromenland verandert. Het is vaak de kunst om dromenland zó te manipuleren dat Mario erin kan vorderen.
Tijdens gevechten in dromenland, komt de kracht van Droom-Luigi opnieuw goed van pas. Mario kan bijvoorbeeld een heel leger Luigi’s gebruiken voor formidabele Luigio-aanvallen; acties die sterk verschillen van de duoaanvallen in de wakkere wereld en die de functies van de Nintendo 3DS of Nintendo 3DS XL op originele manieren benutten. Bij een bepaalde Luigio-aanval balanceert Mario bijvoorbeeld op een bal van Luigi’s en moet de speler met bewegingsbesturing de vijanden aan het eind van het parkoers raken. Het 3D-effect van het systeem helpt enorm bij het nauwkeurig aanvallen, terugslaan en ontwijken tijdens gevechten. Hoe beter de timing, hoe beter het resultaat!
Als een gevecht is gewonnen, worden de verdiende ervaringspunten gebruikt om de hartpunten, aanvalskracht en andere eigenschappen van de personages te versterken, zoals dat gebruikelijk is in klassieke RPG’s. Net als in eerdere delen van de Mario & Luigi-serie zijn er ook weer duopunten – vereist voor het uitvoeren van speciale aanvallen – en de eigenschap SNOR – waarmee de kans toeneemt dat Mario of Luigi tijdens een gevecht een extra harde klap uitdeelt. Ook weer terug is het badge-beloningssysteem, wat inhoudt dat de broers badges kunnen vinden, kopen en combineren om speciale beloningen te krijgen voor bijzondere prestaties – zoals het uitvoeren van perfecte aanvallen tijdens gevechten. Nieuwkomers in de serie worden geholpen door hints, een makkelijke spelstand en een trage aanvalsstand waarmee ze de gevechten gemakkelijk in de vingers kunnen krijgen.
Ontdek de kracht van Droom-Luigi in dit nieuwste avontuur in de Mario & Luigi-serie. Mario & Luigi: Dream Team Bros. is vanaf 12 juli verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS-systemen. Meer details over het spel worden binnenkort onthuld via de officiële Facebook- en Twitter-kanalen van Nintendo Nederland.