Bedankt voor de uitnodiging.
Na Iwata vraagt: Wii U: Miiverse: de producenten, is dit de tweede discussie over Miiverse. Bedankt voor jullie komst.
Oké, laten we beginnen onszelf voor te stellen en te vertellen wat jullie rol was bij de ontwikkeling van Miiverse. Yuzawa-san, wil jij beginnen?
Prima. Ik ben Yuzawa van de afdeling voor netwerkzaken. Bij Miiverse heb ik voornamelijk gewerkt aan het systeemontwerp in relatie met de server, maar ik heb ook samengewerkt met Hatena1.1. Hatena Co., Ltd: een bedrijf dat verantwoordelijk is geweest voor de ontwikkeling van diverse internetdiensten voor de Japanse markt. Het bedrijf werd opgericht in 2001 en het hoofdkwartier is gevestigd in Kyoto.
Hallo. Ik ben Kurisu van Hatena. Ik was werkzaam als regisseur van Hatena. Aangenaam kennis te maken.
Hallo. Ik ben Motoyama van Hatena. Bij Miiverse heb ik voornamelijk aan het ontwerp van de gebruikersinterface3 gewerkt. Leuk dat ik hier mag zijn.3. Gebruikersinterface: dit verwijst naar de inhoud die op schermen wordt weergegeven, zoals vensters, menu’s en andere elementen die de gebruikers helpen een computer te bedienen.
Leuk je te ontmoeten. Vandaag wil ik jullie graag vragen hoe het voelde om Miiverse langzaam maar zeker tot stand te zien komen. Kunnen jullie me eerst vertellen wat jullie eerste indruk van Miiverse was?
Zeker. Voordat ik bij Nintendo kwam werken, was ik betrokken geweest bij het opzetten van een aantal webdiensten. Dus toen ik van Miiverse hoorde, stak ik mijn hand op en gaf ik me vrijwillig op om eraan te werken.
Je zult wel hebben gedacht: “Eindelijk iets wat in mijn straatje past!” (Lacht.) En jij dan, Kato-san?
Het was niet als medewerker dat ik voor het eerst van Miiverse hoorde, maar toen (Kiyoshi) Mizuki-san4 er plotseling over begon. Hij zei: “We gaan een empathisch netwerk maken.” Er was nog niet vastgesteld wie eraan zouden werken, dus het gonsde hier van de geruchten (lacht). Maar toen ik dat hoorde, vond ik het geweldig klinken.4. Kiyoshi Mizuki: afdeling voor netwerkzaken. Een producent van Miiverse. Mizuki deed mee aan de aflevering van Iwata vraagt met de producenten van Miiverse voor de Wii U, maar ook aan eerdere gesprekken Iwata vraagt Walk with me en ingebouwde software van de Nintendo 3DS.
We hebben eerder al eens diensten gehad waarbij klanten zelf materiaal kunnen publiceren – zoals Flipnote Studio5 en het Mii-wedstrijdkanaal6 – maar Miiverse is een nieuwe netwerkdienst die vanaf het begin aanwezig is in het systeem en dat vond ik geweldig. Net toen ik dacht dat ik daar wel aan mee wilde werken, werd ik benaderd.5. Flipnote Studio: software die is voorgeïnstalleerd op Nintendo DSi- en Nintendo DSi XL-systemen, en waarmee gebruikers notities kunnen tekenen en schrijven met de stylus. Verschillende notities kunnen na elkaar worden weergegeven om een flipbook-achtige animatie te creëren. Door verbinding te maken met het internet kunnen gebruikers hun ‘Flipnotes’ met anderen delen.6. Mii-wedstrijdkanaal: een Wii-kanaal waarin gebruikers hun Mii-personages aan anderen kunnen tonen en Mii-personages van andere gebruikers kunnen importeren. Gebruikers kunnen hun Mii-personages ook laten meedoen aan wedstrijden met diverse thema’s en uitdagingen of zelf de creaties van anderen beoordelen.
Je zal wel hebben uitgestraald dat je er graag aan wilde werken (lacht)! Hoe zit dat met jou, Kurisu-san?
Nou, ik vernam van Miiverse via (Junya) Kondo-san7. Toen ik hoorde dat je verbinding kon maken met spellen en schermafbeeldingen en berichten kon plaatsen, wist ik dat ik het wilde doen.En ik had als technisch regisseur meegewerkt aan de wereldwijde release van Flipnote Hatena8, maar begon meteen daarna aan iets anders te werken en heb nooit kunnen zien hoe mensen overal ter wereld hun creaties online zetten. Dit keer trapt de dienst eerst buiten Japan9 af, dus ik kan niet wachten.7. Junya Kondo: president-directeur van Hatena Co., Ltd. Kondo deed mee aan de aflevering van Iwata vraagt met de producenten van Miiverse voor de Wii U, maar werkte eerder ook mee aan het gesprek over Flipnote Studio Creation voor de Nintendo DSi.8. Flipnote Hatena: een website die toegankelijk is via pc’s en de Nintendo DSi Browser. Gebruikers kunnen er Flipnotes delen en bekijken die gemaakt zijn met Flipnote Studio.9. Buiten Japan: de Wii U staat gepland voor lancering in Noord-Amerika op 18 november 2012, in Europa op 30 november 2012 en in Japan op 8 december 2012.