Onze tweede sessie over Mario Kart 7 gaat over het interne personeel. We verwelkomen vandaag Yabuki, we hadden het al over hem in Iwata vraagt: Mario Kart 7, en Konno is ook weer van de partij. Yabuki, wil jij je als eerste voorstellen?
Ik ben Shiraiwa, ook van de afdeling softwareontwikkeling. Ik was de programdirector.
Laten we met jou beginnen, Yabuki. De vorige keer zei iedereen van Retro Studios1 dat je een nogal indrukwekkende toast had uitgebracht, tijdens hun eerste vergadering met het Nintendo-personeel. Mag ik vragen wat je had gezegd? 1 Retro Studios, Inc. is een spelontwikkelbedrijf uit Austin, Texas, Verenigde Staten. Het bedrijf werd opgericht in 1998 en is betrokken geweest bij de ontwikkeling van spellen als de Metroid Prime-serie en Donkey Kong Country Returns.
(houdt zijn hoofd schuin) Eerlijk gezegd weet ik het niet meer zo goed. (lacht) Ik weet nog wel dat ik zoiets zei als, “Retro Studios en EAD worden één team.”
Misschien was het je kapsel, dat indruk maakte. Grapje. (lacht) Hij gaf toen een presentatie over wat voor soort spel Mario Kart 7 zou moeten worden. Hij legde in het bijzonder nadruk op hoe de Mario Kart-serie2 bedoeld is om iedereen op een spannende manier samen te laten spelen. Dat klinkt weinig bijzonder, maar hij gaf een gedegen uitleg van het concept. Misschien dat het daardoor zo indrukwekkend was. 2 De Mario Kart-serie is een serie racespellen dat zich afspeelt in de wereld van Super Mario. Het eerste spel, Super Mario Kart, werd in augustus 1992 in Japan uitgebracht voor het Super Nintendo Entertainment System. Mario Kart 7 is het zevende spel in de serie.
Ik zou zeggen dat het een soort communicatiespel is dat je met z’n allen speelt. Het is niet alleen de spelsoftware. Het moet naar mijn idee een soort dagelijkse communicatie zijn.
Dat lijkt op wat Konno laatst zei – in de Iwata vraagt video op Nintendo Direct3 – over Mario Kart als competitief communicatiemiddel. 3 Nintendo Direct: Een dienst van Nintendo die nieuwe informatie over Nintendo-spellen direct bezorgt bij de mensen die de website bezoeken. De dienst is in Japan begonnen op 21 oktober 2011.
Wanneer behendige spelers en minder behendige spelers tegen elkaar racen in Mario Kart, hoeft de behendigste speler inderdaad niet altijd te winnen, zodat elke deelnemer op zijn eigen manier van het spel kan genieten. Maar toch zijn de resultaten van de race niet alleen afhankelijk van geluk en welke voorwerpen verschijnen. De speler moet ook het gevoel hebben dat hij de overwinning heeft behaald door goed te racen. Dat evenwicht is uniek in dit spel.