Welke Game & Watch herinner jij je het best, Izushi?
Game & Watch: Donkey Kong 20. Ik vroeg me af of ik het speelhalspel Donkey Kong 21 kon namaken met het beperkte aantal segmenten van Game & Watch. En ook al kan ik niet tekenen, ik bleef nieuwe schetsen maken. Toen ik tevreden was vroeg ik Kano om ze op te poetsen. Dit was ook het eerste spel dat gebruikmaakte van een richtingsknop. 20 Game & Watch: Donkey Kong: het tweede Game & Watch-spel in de Multi Screen-serie. De speler moet tonnen ontwijken terwijl hij probeert een meisje te redden. Het spel werd in juni 1982 uitgebracht in Japan. 21 Speelhalversie van Donkey Kong: een speelhalspel dat in 1981 werd uitgebracht in Japan. In 1983 werd in Japan de NES-versie uitgebracht.
Game & Watch: Donkey Kong was het eerste spel dat was voorzien van een richtingsknop, een jaar voordat de NES op de markt kwam.
We hebben van alles geprobeerd voor de richtingsknop. We lieten Yokoi de prototypes proberen die de hardware-afdeling had gemaakt. We vroegen of het prototype goed was, waarop hij antwoordde, ‘Nee, dit is het niet.’ En dan begon het hele proces weer van voren af aan.
We hebben er inderdaad een heleboel gemaakt. Yokoi stond erop dat spelers ermee konden spelen zonder naar hun handen te kijken, dus we gaven de knop bijvoorbeeld een kleine holte in het midden.
Ik begrijp het. Het is zo’n belangrijk onderdeel, dat je zou kunnen zeggen dat zijn toewijding heeft bijgedragen aan de videogamecultuur van vandaag de dag. Donkey Kong had bovendien twee schermen.
Er waren twee jaar verstreken sinds Game & Watch: Ball werd uitgebracht, dus we wilden iets nieuws doen. We kregen de opdracht om twee schermen te gebruiken.
Ja, net als met de Nintendo DS (lacht)! Maar in 1982 waren er nog geen laptopcomputers, dus elektronische apparaten die zo dichtklappen bestonden nog niet.
We maakten hem opklapbaar omdat het belangrijk was dat spelers er overal mee konden spelen.
Je hebt die compact make-up nog? Kano, jouw verzamelwoede is verbazingwekkend (lacht)!
De onderste delen zijn weg maar de spiegels heb ik nog. Ik gebruikte ze als voorbeeld toen ik de twee schermen maakte.
Ja. Je vroeg eerder wanneer we in de gaten kregen dat het voor de wind ging, en ik denk dat Game & Watch: Donkey Kong zo’n titel was. Miyamoto bracht de speelhalversie van Donkey Kong op de markt, en een jaar later kwamen wij met de Multi Screen-versie. Dat had een sterk synergetisch effect, denk ik.