Which Game & Watch do you remember best, Izushi-san?
Game & Watch: Donkey Kong .21 I wondered how I could recreate the arcade version of Donkey Kong 22 with the limited number of segments available for Game & Watch, and even though I can’t draw, I redrew the sketches over and over. Then, when I thought they were ready, I had Kano-san polish them up. What’s more, this title was the first to use the control pad. 21Game & Watch: Donkey Kong: The second Game & Watch game in the Multi Screen series. The player avoids barrels while attempting to rescue a lady. Released in Japan in June 1982. 22Arcade version of Donkey Kong: An arcade game that appeared in Japan in 1981. The NES version was released in Japan in 1983.
One year before the NES went on sale, Game & Watch: Donkey Kong was the first game to use the +Control Pad.
We tried out all kinds of things for the +Control Pad. We would have Yokoi-san try prototypes that the hardware team had worked their hardest on and ask, “How is it?” and he’d say, “No, it’s not right,” and then we’d begin the whole process over again.
We sure did make a lot of those. Yokoi-san was really particular that players be able to operate it without looking at their hands, so we did things like make a depression in the centre.
Ah, I see. But it’s such an important element that you could say his dedication contributed significantly to today’s video game culture. Donkey Kong also had dual screens.
Two years had passed since Game & Watch: Ball went on sale, so we thought we should do something new and were given the task of using two screens.
Yeah, just like with Nintendo DS! (laughs) But in 1982, there weren’t any laptop computers yet, so no electronic devices folded like that.
We made it folding because it was important that players could play it anywhere.
You’ve still got those compacts? Kano-san, your ability to keep stuff is astounding! (laughs)
The bottom container parts are gone, but the mirrors are still there. I made the multiscreen using those as reference.
Yes. You asked earlier about which title put the wind to our backs, and I think Game & Watch: Donkey Kong was one such title. Miyamoto-san put out the arcade version of Donkey Kong, and then one year later we released the Multi Screen version, so I think there was a strong synergistic effect.