In Mini Metro mag je een metroplan ontwerpen voor een snelgroeiende stad. Je begint met drie stations. Teken routes tussen deze stations om ze met elkaar te verbinden via metrolijnen. Forenzen reizen met deze metrolijnen om zich zo snel mogelijk in de stad te verplaatsen. Elk station kan maar een bepaald aantal wachtende reizigers aan, dus je moet je metronetwerk slim ontwerpen om vertragingen te voorkomen.
Uiteindelijk raakt je netwerk overbelast. Stations gaan te snel open. Forenzen staan te dringen op de perrons. Hoelang iedereen zich kan verplaatsen in de stad is aan jou.