Nintendo of Europe: Waarom hebben jullie de Wii en DS gekozen voor de eerste, complete Geometry Wars-spellen?
Craig Howard: Geometry Wars is een soort speelhalspel. Toen we het maakten, realiseerden we ons niet hoe succesvol het spel zou zijn. De DS en Wii trekken een heel verschillend soort publiek, dus het leek ons logisch om deze twee spelsystemen te kiezen. Hopelijk kunnen op deze manier zoveel mogelijk mensen van deze spelsoort genieten.
CH: Galaxies bevat vele nieuwe elementen. Het is alsof er 60 versies van Geometry Wars in het spel zitten. Je vecht tegen vele nieuwe vijanden, er zijn nieuwe soorten levels en je hebt met het ontwikkelen van je Drone ook een echte langetermijnsstrategie. Je Drone komt steeds op een hoger niveau en leert nieuwe vaardigheden. Je kunt je Drone echt opvoeden en dat gaat het hele spel door. Je kunt teruggaan en oude levels opnieuw aandoen. Je kunt altijd je vaardigheden ontwikkelen en belangrijker nog, de hoogste score halen.
CH: Aangezien er zoveel nieuwe manieren zijn om het spel te spelen, wilden we het niet nog ingewikkelder maken voor de speler door nog meer functies aan de knoppen toe te kennen. Het spel draait om reflexen en behendigheid. Voor je aan een gevecht begint, besluit je wat voor soort Drone je wilt gebruiken. Dat kan een zware aanvals-Drone zijn of eentje die je beschermt. De Drone geeft je een secundaire strategie waardoor je nóg hogere scores kunt halen.
CH: De vijanden zijn niet gescheiden van elkaar bedacht. [Als spelontwikkelaar] kun je een uitgebreid idee hebben over het waarschijnlijke gedrag van een vijand, maar wanneer deze eenmaal in het spel zit, kan blijken dat hij een interessante interactie aan kan gaan met een ander personage. Soms bedenk je echter een goed type vijand dat in het spel helemaal niet blijkt te werken. Dat soort vijanden komen dus niet in Geometry Wars terecht."
NoE: Waarom zit er een coöperatieve multiplayerfunctie in de Wii-versie en een competitieve multiplayerfunctie in de DS-versie?
CH: De verschillende versies passen goed bij de verschillende kenmerken van beide spelsystemen. Met de DS speel je allemaal vanaf één Game Card, waardoor je bijvoorbeeld meer rivaliteit kunt creëren binnen je directe werkomgeving. Op de Wii is het spel meer een gezellige bijeenkomst.