Dit keer doen we het een beetje anders dan anders. Ten eerste doordat één van mijn gesprekspartners niet hier is, maar via beeldtelefoon deelneemt aan dit gesprek. Ten tweede omdat ‘Iwata vraagt’ meestal gaat over titels die door Nintendo intern zijn ontwikkeld, terwijl we dit keer gaan praten over iets dat door een andere ontwikkelaar in samenwerking met Nintendo is ontwikkeld.Nintendo presents: Style Boutique is een compleet nieuw spel. Ik heb iedereen hier vandaag bij elkaar gebracht omdat ik de wereld wil vertellen over het ongebruikelijke ontwikkelproces en de lange, kronkelige weg die dit product heeft bewandeld voordat het voltooid was.Om te beginnen wil ik iedereen vragen zich voor te stellen en te vertellen wat hun functie was.
Ik ben Yamagami van Software planning- en ontwikkeling. Ik was de producent van de spel. Samen met Tajima, die vanuit Seattle deelneemt aan dit gesprek, was ik al vanaf het begin van de planning bij dit project betrokken, en ik ben tot het eind van het ontwikkelproces gebleven.
Hier Tajima vanuit Seattle. Aanvankelijk was ik deel van Yamagami’s team, maar een jaar geleden werd ik naar Nintendo of America gestuurd. Eh, wat was mijn functie ook alweer?
Ik ben Hattori, ook van Software planning- en ontwikkeling. Ik zit in het team van Yamagami. Tijdens het laatste deel van de ontwikkeling was ik de regisseur. Ik hield me voornamelijk bezit met de ideeën die de co-ontwikkelaar en Tajima tijdens de eerste helft van de ontwikkeling aandroegen. Ik probeerde die ideeën te bundelen in een spel dat voor zoveel mogelijk mensen gemakkelijk te begrijpen zou zijn.
Ik ben Ito van Software planning- en ontwikkeling. Ik kwam ongeveer tegelijk met Hattori bij dit project. Ik heb voornamelijk technische hulp geboden bij het verwezenlijken van de plannen voor Nintendo Wi-Fi winkelsteden.
In het begin verleende Ito technische hulp bij verschillende software die door de sp&o-divisie werd ontwikkeld. Tajima en Hattori maakten al deel uit van Yamagami’s groep, maar Ito kwam van buitenaf. Dat was nogal ongebruikelijk, hè?
Ik zal later vragen hoe dat is zijn werk is gegaan, maar laten we beginnen met de vroegste fase van de ontwikkeling. Yamagami, kun jij me vertellen hoe het idee voor Nintendo presents: Style Boutique is begonnen?
Tuurlijk. Ik heb me hier een beetje op voorbereid… (naar de monitor) Tajima, kun je mij horen?
Even kijken… Weet je nog dat tegen het eind van 2005 Syuji Yoshida, de directeur van syn Sophia1, ons vertelde dat hij een spel over kleding wilde maken?