Alle spellen in Game & Wario, waaronder de multiplayer-spellen, zijn ontworpen om alleen met de Wii U GamePad te spelen, in plaats van met de Wii-afstandsbediening. Wat heeft jullie ertoe gebracht om deze benadering te kiezen?
Dat kwam voort uit het oorspronkelijke idee om dit spel als vooraf geïnstalleerde titel mee te leveren met het Wii U-systeem, omdat niet iedere Wii U-gebruiker een Wii-afstandsbediening zal hebben.
Vervolgens, naarmate het ontwikkelproces vorderde, was het een beetje als het ei van Columbus10. We ontdekten dat er allerlei manieren zijn om de Wii U GamePad te gebruiken, waarbij er meerdere spelers mee kunnen doen. De GamePad is ongelofelijk veelzijdig en dat was een belangrijke factor in de enorme hoeveelheid speelwijzen die we bedachten. Om te beginnen, heb je een groot touchscreen...10. Ei van Columbus: een ontdekking of idee die simpel of vanzelfsprekend lijkt, als deze eenmaal gerealiseerd is. De uitdrukking is afkomstig uit een verhaal over de ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus, die een criticaster uitdaagde om een ei rechtop te laten staan. De criticaster geloofde niet dat dat mogelijk was, totdat Columbus boven op het ei sloeg en de bovenkant plat maakte, waarna het ei met gemak rechtop bleef staan.
Inderdaad. En dan heb je nog een accelerometer11, een camera, een microfoon... Er zit echt van alles op. Dus tijdens het ontwikkelproces dachten we constant na over hoe we volop gebruik konden maken van de functionaliteiten van de GamePad. Wat we ook bedachten, het leek realiseerbaar. We probeerden voortdurend originele ideeën te bedenken, dingen die nooit eerder hadden bestaan.11. Accelerometer: een elektrisch circuitelement dat snelheidsveranderingen kan detecteren.
Als je naar de 16 verschillende spellen kijkt, is er niet zoiets als een verbindende rode draad die overal doorheen loopt.
We waren ons steeds bewust van de wens om de spellen fors van elkaar te laten verschillen. Aangezien we WarioWare gebruikten als een verpakking die al die spellen bevatte, wilden we het feit benadrukken dat elk spel was gemaakt door een specifiek personage. Tot nu toe draaiden WarioWare-titels altijd om razendsnelle reacties, maar deze keer...
Daarom heeft elk spel zoveel inhoud. De spellen die aan deze titel zijn toegevoegd, verschillen van de gebruikelijke WarioWare-microgames. In elk spel hebben jullie enorm veel energie en inspanning gestoken.
Het beeld dat we voor ogen hadden, was dat van de oude spelverpakkingen voor het Nintendo Entertainment System. Op de voorkant van de doos prijkte altijd een prachtige afbeelding, maar als je vervolgens het spel zelf speelde, zagen de werkelijke spelbeelden er een stuk beperkter uit.
Wat we probeerden te grijpen, was dat leuke gevoel wanneer je die kloof tussen die beelden bemerkte. Daarom boden we ontwerpers de vrijheid om met hun eigen beelden te komen, en die vertoonden grote onderlinge verschillen.