Maar ondanks dat je overschakelde van behoedzaamheid naar vertrouwen, moesten de creatieve culturen van Monolith soft en Nintendo wel van elkaar verschillen. Ik neem aan dat je hierdoor wel tegen een paar problemen opliep, toch?
Ja, dat was zeker het geval. Als we bij Nintendo een prototype maken, is het basissysteem van het spel van essentieel belang. Voor deze titel begon Takahashi-san met de bouw van het wereldbeeld van het spel, waar Nintendo wilde beginnen met te kijken of het spelsysteem werkt, voordat ze keken of het wereldbeeld van het spel kon worden gerealiseerd op het Wii-systeem. Pas op dat moment begonnen we het daadwerkelijke spel te maken. Bij Nintendo is dit de gebruikelijke manier van werken. Bij Monolith Soft daarentegen hebben ze spellen ontwikkeld door te beginnen met een brede, dunne basis en er gaandeweg overheen te bouwen.
Ja, dat klopt. Met een titel van deze omvang wisten we helemaal niet hoe lang het zou duren om vanuit een brede basis aan het begin van het project alles op te bouwen tot het einde. Verder wist ik ook niet precies welke doelstellingen Xenoblade Chronicles had. Dus ik vroeg of ze iets wilden maken van min of meer dezelfde kwaliteit als het eindproduct, zelfs al was het maar één hoofdstuk. Hierdoor was Kojima-san een beetje van zijn stuk gebracht.
Kojima-san, werd je in verlegenheid gebracht toen Nintendo je vroeg of je iets op een andere manier wilde maken dan je gewend was?
Ik zou niet zeggen dat ik verlegenheid werd gebracht. Maar veel ontwerpers bij Monolith Soft bouwen dingen door er steeds iets aan toe te voegen. Dat is de reden dat ze, hoewel ze wel een beeld van de uiteindelijke versie in gedachten hebben, normaal gesproken dingen geleidelijk doen.
Veel artiesten blijven steeds iets aan hun werk toevoegen, omdat hun werk steeds beter wordt naarmate ze er energie in steken.
Ja, dat klopt. Voordat Yamagami zei dat hij ons het eerste hoofdstuk wilde laten maken, wilde ik op de gebruikelijke manier te werk gaan, dus dingen langzaam maar stellig doen. Ik wilde de medewerkers niet dwingen op een manier te werken die ze niet gewend waren. Daarom zei ik in eerste instantie dat het moeilijk zou worden om alleen het eerste hoofdstuk te maken. Maar Yamagami stond erop, dus ik besloot dat we het maar een kans moesten geven.
We probeerden maar één veld te maken, en dat werkte goed. Toen we dat deden, was het voor het personeel meteen duidelijk dat dit het soort doelstelling was waar we naartoe konden werken.