Even though you flicked the switch from caution to trust, the creative cultures of Monolith Soft and Nintendo were bound to differ. I’d guess that you must have run into quite a few difficulties on account of this, right?
Yes, that was certainly the case. When we make a prototype at Nintendo, the basic game system is of fundamental importance. With this title, Takahashi-san started by constructing the worldview of the game, whereas we at Nintendo wanted to begin by confirming that the game system works, before making certain that the game’s worldview could be realised on Wii. Only then would we start making the actual game. At Nintendo, this is the usual way things proceed. At Monolith Soft, in contrast, they have developed games by starting from a broad, thin base and building on it over time.
Yes, that’s right. With a title as large in scale as this one, in particular, we couldn’t tell how long it would take to build things up from the broad base at the start of the project right through to its completion. What’s more, I wasn’t able to fully judge what exact goals Xenoblade Chronicles was aiming for. So I requested that they make something of more or less the same quality as the finished product, even if it was just one chapter. This caused Kojima-san some consternation.
Kojima-san, were you put in an awkward spot when Nintendo requested that you create something in a way that differed from your usual approach?
I wouldn’t say that I was placed in an awkward spot. But a lot of the design staff at Monolith Soft have always been the kind of people who build things up by continually adding more and more. For this reason, while they do have an image of the final version in mind, they tend to do things at a gradual pace.
A lot of artists continue to add more and more to their work, as the more effort they put in, the better it becomes.
Yes, that’s right. Before Yamagami-san said he wanted us to just make the first chapter, I had wanted to work in the usual manner, doing things slowly but surely. I didn’t want to force the staff to work in a manner to which they weren’t accustomed. That’s why I initially replied that it was going to be tough just making that first chapter. But Yamagami-san pressed the point, so I decided that we had no choice but to give it a go.
We just attempted to create a single map, but it turned out well. When we actually did it, it was brought home to the staff very clearly and concretely that this was the kind of target we could work towards.
When that first chapter was made with Kojima-san’s cooperation, I could look at it and say: ‘And the final product will be even better than this!’ That is to say, I got an image of what the end result would be like. I think it was incredibly important for both Nintendo and Monolith Soft to both be able to share this common image.