Als Harry Potter moet je alle op Zweinstein geleerde lessen in de praktijk brengen om een dodelijke nieuwe uitdaging op de Wii het hoofd te bieden.
Verken duizelingwekkende omgevingen en trotseer de Dooddoeners en andere dreigingen uit de duisternis. Om te overleven moet Harry bewijzen dat hij de ultieme tovenaar is, waarvoor hij gelukkig kan beschikken over een fors arsenaal krachtige toverspreuken. Veroorzaak forse explosies met Confringo, verdoof vijanden met Paralitis of bescherm jezelf met Protego. Door de hindernissen op je weg te overwinnen, verdien je ervaringspunten die toegang geven tot nieuwe spreuken en deze ook kunnen versterken.
Natuurlijk bestaat toverkunst uit meer dan spreuken. Een echte tovenaar zal ook de vele drankjes in Harry's wereld goed kunnen gebruiken. Sommige drankjes kun je naar vijanden gooien, zoals het Peruviaans Instant Duistergruis, dat vijanden van het zicht berooft dat ze nodig hebben om aan te kunnen vallen. Er zijn ook drankjes die Harry kan drinken om zijn aanvallen effectiever te maken of zich tegen bepaalde elementen te beschermen. Ga dus in elke omgeving op zoek naar die drankjes - ze kunnen het verschil maken tussen leven en dood.
De onzichtbaarheidsmantel is misschien wel het waardevolste voorwerp in Harry's inventaris. Voor een tovenaar die op de vlucht is, komt het dan ook goed van pas om niet gezien te worden. Houd er wel rekening mee dat het dragen van de mantel niet voorkomt dat vijanden je kunnen horen. Naarmate je vijanden dichter bent genaderd, wordt de sluipmeter in beeld steeds verder rood van kleur. Als Harry bijna is ontdekt, kun je het beste ergens schuilen en wachten tot de meter aangeeft dat de dreiging is afgenomen.
Ga als Harry Potter op avontuur in een wereld zonder training, zonder lessen en zonder uitwijkmogelijkheden, op weg naar een onvermijdelijke botsing met het grootste kwaad dat ooit heeft bestaan.