Soulblight is een duistere, meedogenloze actiegame die je ertoe brengt om de dunne grens tussen goed en kwaad te overschrijden. De game maakt gebruik van een Taint-mechaniek. Terwijl je door de versplinterde realiteit van de Sanctuary reist, zul je persoonlijkheidskenmerken ontvangen op basis van je keuzes. Deze zullen je belangrijkste krachtbron zijn. Om ze te benutten moet je op de juiste manier handelen.
Naarmate je verder door Sanctuary reist, kun je meer Taints aan de persoonlijkheid van je personage toevoegen. Met elke nieuwe Taint ben je echter ook een stap dichter bij het punt waarop je niet terug kunt keren. Weet je zeker dat je dat risico wilt nemen?