Stap in het Vic Viper-ruimteschip, neem de stuurknuppel ter hand en vernietig het enorm buitenaardse wezen dat dreigt het heelal te verzwelgen.
Klassiek schietspel Life Force is een vertakking in de Gradius-reeks en biedt zes levels die zich binnenin een reusachtig wezen afspelen. Het spel herbergt horizontaal en verticaal scrollende levels.