When it comes to a service that many people can participate in, a good example is Flipnote Studio.16 Kondo-san and his team have shown that if you do it right, it can stay active for a long time.16 Flipnote Studio: Software in the Nintendo DSi and Nintendo DSi XL systems for drawing and writing notes with the stylus. Multiple notes can be played in sequence to resemble flipbook-style animation. By connecting to the Internet, users can share their Flipnotes with others.
It doesn’t look like everyone in the world knows it, but the number of users for Flipnote Studio kept increasing.
When development of the Miiverse server began, I went to meet Kondo-san. That was for two reasons: one was that we had been in touch for Flipnote Studio and the other was that I had received a proposal for a network service from him.It wasn’t the same as yours, Mizuki-san, but the content shared similarities. So I thought if we were going to develop this, I should talk to Hatena first since they had made this suggestion to Nintendo. So I reached out to Kondo-san.
It was fun talking about video games with friends even when you weren’t playing them. That’s another fun aspect of playing games.
Yes. I enjoyed time with other people through the medium of video games, so I felt like if we used the Internet, we would be able to connect and play more with people in the world. So when this was brought up to me, I thought, "The time has finally come!" (laughs)
It made an impression on me, Mizuki-san, how at the first meeting you said that Kondo-san’s comments were incredibly helpful. Where exactly did you feel empathy??
First, it was about how existing network service communities were interesting. To be honest, at the time, I wasn’t so sure about giving communities a central position. But when I heard what Kondo-san had to say, I became convinced it was the way to go.
Yes. Another thing was what he said about the hierarchical structure of network services. He talked about how existing network services are the first level and then there’s a more open structure on the second level. On the first level, you interact more comfortably with people you know and on the second level, you interact on the basis of shared interests and sentiments with people you don’t know personally. The input from that discussion is a big reason that Miiverse assumed an open format to the point that it is now.
Miiverse also has a twofold service structure. In one part, you communicate only with those you allow to talk to you and in another, you interact with anyone who has the same interest.
Something that made an impression on me was the viewpoint that maybe the social graph20 for existing network services and the social graph for game network services are not the same. You talked about how people may not always want to talk about video games with people they already have a relationship with through existing services. Those words played an important role for me in deciding to create our own social graph from scratch.20 Social graph: A chart showing the personal relationships between people on the Web using a specific social media outlet such as an SNS (social networking service). They often indicate relationships based on real human relations in the actual world.
Is that so? The existing network services may have realistic aspects but in real life, there are many times where you also come into contact with people who aren’t acquaintances. Therefore when developing a new service, it’s necessary to provide opportunities for encountering people with the same interests and talking with them about those interests.
When you hear the phrase "real-life social graph," you might think it includes all real human relationships. But if you really think about it, real life doesn’t only include actual acquaintances. That’s because you also interact with strangers a lot in the real world.