Ishihara-san, your wife is absorbed in the WiiWare game Pokémon Rumble, so why did you want to make the sequel for the Nintendo 3DS system?
Pokémon Rumble provided its own level of satisfaction, but I kept wondering what we could do next, and I thought I wanted to make a Pokémon Rumble game for playing on the new handheld, the Nintendo 3DS system.
You wanted to release the first Pokémon packaged software for the Nintendo 3DS system.
That’s right! I don’t know why, but for some reason, Ambrella gets a lot of projects that are firsts. (laughs)
Pokémon Dash4 for the Nintendo DS system is an example. 4Pokémon Dash: An action-racing game released simultaneously with the Nintendo DS system in Japan in December 2004.
Even if the hardware isn’t complete yet - it’s still a work in progress, so to speak - we can say, “Do you want to try it?” and as you do, you look like you’re having a ball. (laughs)
That’s why Nintendo makes so many proposals for new, half-finished hardware to Ambrella. You had Pokémon Rumble as a foundation, and the sequel was going to be for Nintendo 3DS. What did you think at first?
We had actually made a prototype for the Wii console of a successor to Pokémon Rumble, but when we tried to make the same thing for the Nintendo 3DS system, it wouldn’t run the way we wanted it to at first.
Yes. So we began experimenting. If we had started making a new title for Nintendo 3DS from scratch, we may have decided on an easier approach - not overdoing it and matching what we did to the hardware’s capabilities.
In other words, if you had jumped straight into making a new game for the Nintendo 3DS system, you might have been satisfied with a lower hurdle, but you had gone ahead and made a Wii prototype, so you had already set the bar high.
That’s right. It took a lot of work, working with the programmers and designers, before we could make it look like a Pokémon Rumble game should.
What were you thinking as you began adapting the Wii prototype for a handheld device that can also be played outdoors?