Yes.
I tend to find there are two types of people working in game development. The first are those who have always been creative - drawing or programming or whatever else, who then make the jump into development and work their way up from there.
And then there are those who have been working in completely unrelated areas, but then get into games for some reason, and put what they have learned in those other fields to work for them. I’m definitely the former type, but I get the feeling you’re the latter...
Oh, absolutely. I was always interested in games, and I wasn’t working in too unrelated a field, but it took me a while to make the jump.
There are quite a lot of people who think, “I want to make games, but I don’t have any particularly relevant skills, so I’m not sure how to get started.” I think you’re a great example to those people of how knuckling down and working hard until a path opens up can really pay dividends.
So when you made that switch over to the creative side, what was the first project you worked on?
In terms of something that I came up with, THEATRHYTHM FINAL FANTASY is my first.
Yes. I had worked on projects like Final Fantasy VII Advent Children5, but with Nomura directing, (Takeshi) Nozue6 co-directing, and (Kazushige) Nojima7 writing the script. Mine was really more of a supporting role. 5 Final Fantasy VII: Advent Children was a feature-length CGI movie sequel to Final Fantasy VII, released in Japan in September 2005. 6 Takeshi Nozue is a game creator for Square Enix, and co-director of Final Fantasy VII Advent Children. He has overseen creation of all the movies in the Final Fantasy series since Final Fantasy IX. 7 Kazushige Nojima is a game scenario writer. Despite having left Square Enix, he continues to work with them on the Final Fantasy series through his company Stellavista.
To put it slightly grandly, I saw my role as not only to make the end consumer happy, but to make those who were making the game happy as well.
You mean, to allow them to feel that they had done a good job, so that they could move on to whatever they were working on next?
Well, people told me this afterwards, but apparently, for the two weeks leading up to launch, I seemed nervous. I suppose I was frustrated, because although there was nothing left for me to do, I felt that I should be doing something. And Nomura, Nozue and everyone else kept saying, “It’ll be fine! It’ll sell!” (laughs) Of course, that’s what I should have been telling them!