Of the three modes, first I’d like to ask about Missions . The basis for that was the technical demo at the E3 2004, right?
Yes. Submarine movement has inertia, so we made Missions with a desire for players to discover the pleasure of feeling as if they are actually operating a submarine. You have to clear missions in this mode, so I hope players will play them over and over again to polish up their technique.
Imamura-san, earlier you said that you added levels. What did you keep in mind as you remade this mode?
Sugiyama-san’s team had made a technical demo, so the course was short. We made the courses three times as long, but when the scale changed, so did the way the game felt as you played.
Yes, that’s right. So I kept asking Sugiyama-san if we should make it so players collected items, but he stoically replied “No!”
I thought it would be fine to set the game in a flashy, glittery world like - and I’m not kidding - a submarine version of Mario Kart. But Sugiyama-san said, “No!”
So there was a big gap between the way Sugiyama-san thought of the game as the creator of its foundation and the way you imagined it as a packaged game.
At first, I wanted players to enjoy operating as if by radio control, and I was very specific about that. I was certain it wasn’t a game for collecting items.
But what I originally had in mind wasn’t so much radio control as moving around a real, large submarine. But since it was going to be packaged, we started making more of a small submarine that responded well. When we headed in that direction, however, the operability got easier and easier, and lots of people started wondering why we couldn’t just control it with the Circle Pad. Then it really would be like Mario Kart.
We were adjusting the parameters controlling the submarine’s movement right up until the very end. But when you’re playing it for long periods of time, you start thinking, “If we raise the parameters here, the increased speed would feel great,” and “If only I could use the +Control Pad ...” and you almost give in to those temptations. Every time, though, Sugiyama-san would say, “It’s fine the way it is!”
I suppose it didn’t feel like you were operating something big and heavy like a submarine.