Did you discuss your plans for Pandora’s Tower with anyone else?
I discussed it with the staff working on the preliminary character design . They were actually working on the design for a separate plan that Hoga had made, so I had a quiet word with them and said: ‘Would you be able to do this in secret?’ (laughs)
Ganbarion arrived to present us with what we thought would be one plan for the game. Then Yamakura-san said: ‘I’ve actually got another proposal’. She got a whiteboard out and told us that the theme was going to be true love.
It’s true! After we’d heard all the details of the design, I was so taken aback that I found myself asking: ‘Did you come up with that yourself, Yamakura-san?’
Yes, I was. I looked over the plan Yamakura-san had given us, and both Yamagami-san and I were incredibly excited, just going: ‘Wow!’
Then when I gave a presentation to Iwata-san about it, you said: ‘But what actually happens in the game?’ (laughs) I said that this was still up in the air, and you said: ‘If you’re getting started like that, it’s going to be hard work.’
Yes, I most certainly do! (laughs) The vision of the game world was very strong, but we then had to actually go about creating it. The structure we had in place was the same as it had been for the Jump games, so I recalled that when we got started. My hope was that if Ganbarion and I could pull together, we could somehow make it work.
A project wouldn’t normally get started in this manner. With the vast majority of the games our internal dev teams make here at Nintendo, they come up with the game, and then come up with the story. You’ll generally run into trouble if you start without a solid idea of what the core of the game is, so we wouldn’t normally do things this way round.
But Ganbarion had been more than a match for the unreasonable demands we’d made of them with the two Jump games, and we wanted to give them the opportunity to embark on a fresh challenge. Nakano-san worked well with Ganbarion, so I thought at the time: ‘Let’s take a leap into uncharted waters with this one’.
As we just discussed, at that time, the only points we were settled on were that you would give the heroine meat to transform her, and that there should be a time limit, within which you could come and go between stages. When I look back now, I do think that we were a little too optimistic in thinking: ‘If we just work with that for now, things will be sure to come together.’ (laughs)
It did take a lot longer than scheduled, didn’t it? What was the next step in the process?
Another task that you had set us was to make it accessible to as many people as possible. We started by doing all we could to make it so you could play using a single Wii Remote.