To conclude the interview, can I ask you what you most want to say to people about this title? Let’s begin with you, Yamagami-san.
I’d really like players to experience those emotional highs and lows you get in a film or TV drama. I’d particularly like those people who would normally dismiss video games to give this one a try. I think they’ll discover that games really can touch you emotionally.
I think they’ll be fine. I mean, I’m sure they might get the occasional ‘Game Over’ along the way, but I’m confident they’ll want to try again: ‘If I give up, what will become of Elena...?’ I don’t think getting a ‘Game Over’ or two along the way will put people off.
I think there’ll be no difference. The character of Elena is a person with a strong will, and I think everyone, whether the player is a woman or not, will feel the same desire to help this person. To put it in my own simple terms, gender doesn’t matter when we feel a puppy is cute. As long as that kind of emotional aspect is concerned, I think that players will all be able to enjoy this game in a similar way whatever their gender.
I’d like to talk about the gameplay. We got rid of any complex camera controls to let you concentrate on the action, and even if an enemy defeats you, we’ve ensured that you’ll restart from the previous checkpoint, so you’ll be able to try again right away. The game is very easy to get into, even for players who are new to this type of game. You have the freedom to play in the way you want, and you’ll find you naturally become emotionally invested in Elena and her plight. This is something I look forward to players enjoying.
Looking at the game as a whole, if you were to extract individual elements, you could probably say: ‘Ah, there have been games like this.’ But when those elements are combined in Pandora’s Tower, you have a game that’s unlike any you’ve played before. The combination of the action in the towers and the relationship with Elena gives it a different dimension to regular games featuring action and beautiful heroines. There are also more than ten bosses, called ‘masters’, and their design really adds a lot to the game. The player will enjoy the anticipation of seeing what kind of boss is going to appear next.
It isn’t only Elena who has had a lot of thought put into her, but also the towers themselves. Now over to you, Hoga-san.
I’d like to talk about some of the finer details of the game. In order to make the game feel more real to the player, we’ve put a lot of effort into these details. One that’s easy to spot is the rendering of fluids like slime which we’ve achieved on Wii. You’ll see this on Elena’s lips, her damp clothes, and see pools of it still in evidence on the floor after she returns to her human state. There’s also been a lot of effort put into the way Elena moves, and the way that you view the map changes over time too. There are all sorts of details like this which you wouldn’t usually find in a game, and I look forward to players discovering them.
Well, for me personally, since I’m really not strong at coming up with characters or devising game worlds, I focussed on ways to successfully implement the ideas in Yamakura’s draft design and the guidance we received from Yamagami-san and Nakano-san. So it didn’t really feel all that much like I was working on an original game... (laughs)
So in terms of how you structured your approach to development, it was no different from working on a game that came from manga, let’s say.
I think that all comes down to the division of labour. When did this project get under way, incidentally?