I think some who read this interview may be worried that an action game without any game overs is unchallenging and no fun. As a true gamer, what do you think about that Matsumiya-san?
As a gamer myself, I can, of course, understand those worries. That’s why in addition to reaching a goal, another objective of the game is gathering beads . When you collect beads, good things happen, like you can exchange them for various items or play hidden levels. If you touch an enemy, though, you drop the beads you’ve gathered and they scatter all around . You can, of course, go around and pick them up afterwards, but I’d rather not drop them in the first place.
So you don’t think it’s an unchallenging game without any tension when you’re playing it.
No. It’s relatively easy towards the beginning, but in the latter half, the game pushes back, and that’s enjoyable. For a light gamer like Watanabe-san, the way the beads come bursting out is really striking.
Oh, I see. (laughs) In the first Kirby game, Kirby’s Dream Land 6 for the Game Boy, if you sucked in air, you could float through the sky, and as long as you kept flying, anyone could reach the goal. I remember how at the time we debated about whether it was okay to let just anyone reach the goal. 6Kirby’s Dream Land: An action game released for the Game Boy in 1992.
We made it so the player could choose to either float slowly towards the goal or to proceed by toppling one enemy after the next depending on his or her skill. What we’ve been talking about now is somewhat similar to what we thought back then about leaving it up to the players on how they want to play the game.
After 2010 started. Once a week, we would have Matsumiya-san and Watanabe-san come visit us at Good-Feel and play what we had made up to that point. That was really important. Their banter was pretty funny. (laughs)
Yes, that’s right. Matsumiya-san is a player of consummate skill, while Watanabe-san gets into trouble right off the bat.
Until then, we had only thought about making an interesting game. We just kept thinking about the game system and how it could be interesting. But Watanabe-san said, “Let’s make a fun game.”
So Watanabe-san went each week and showed you in an easy-to-understand way whether it was fun or not.