If everything went smoothly only up through the prototype, then it must not have gone smoothly afterward. What happened, Ebisu-san?
The basic idea of this project was providing players with something enjoyable through a distinctive manner of expression and mechanisms derived from that manner of expression.
You were able to come up with a variety of new mechanisms by using the yarn and cloth motif.
Right. At first we were trying to make a game that would be fun simply having a yarn character walk around and unravel a variety of mechanisms and contrivances. But when we played it as an action game, the enemies wouldn’t entangle you and the difficulty level was extremely low, so we felt something was missing. I think Matsumiya-san also thought it was boring.
It was. To be honest, it was hard to stay motivated. It didn’t have what every action game needs: tension over enemies, traps, and how you can overcome them. The world of yarn atmosphere was great, but when you actually played the game, not so much so. What’s more, it was easy to play, but when Watanabe-san - who isn’t very good at action games - played it, she wasn’t really enjoying herself.
No matter how new and appealing the atmosphere may be, when you try to make something fun simply by lowering the difficulty and using a neat atmosphere, that fun wears off.
Yeah. There were thorns everywhere. (laughs) There were thorns up above and thorns down below. You’d think someplace was soft and jump down, but an enemy with thorns would be lying in wait. I really liked the yarn motif, so I thought, “Why am I experiencing something so harsh in this fun-looking world of yarn?” I was saying things like, “This isn’t what I want to do in this cute world of yarn!” I think that was during a period when Sei-san was increasing the difficulty to provide some thrills.
At that time, we couldn’t get a good picture of the game as a whole. We were making a bunch of mechanisms, and I kept thinking an idea was sure to pop up some time or another, but time kept marching on. Then, while we were in that lost condition, Nintendo said, “Why not make it a Kirby game?”
When we made our original character, I thought it faintly resembled someone. (laughs)
The resemblance was there, but we had thought of it on our own, and as one of the creators I was happy to see it used. So, to be honest, I had mixed feelings when Nintendo suggested using Kirby. But when we tried making Kirby out of yarn, I was surprised by how well it worked.
I think so. When we made a well-known character out of yarn, it just felt right and had impact. I remember talking with Sei-san about how amazing it was.