Om te zeggen dat de Wii-afstandsbediening de Mario Party-reeks opnieuw heeft uitgevonden is nog zwak uitgedrukt. Sinds het debuut van Mario Party op de Nintendo 64 heeft de reeks wel al heel wat innovaties gekend; in Mario Party 6 voor de Gamecube werd er zelfs gebruik gemaakt van een microfoon! Desondanks is er niets wat de reeks zo op zijn grondvesten heeft doen trillen als de introductie van de Wii-afstandsbediening.
Het resultaat is een uitermate fris en leuk spel dat door iedereen gespeeld kan worden. De minigames van Mario Party 8 bestaan namelijk uit activiteiten die bijna iedereen wel eens gedaan heeft. Iedereen heeft wel eens met een blikje frisdrank geschud om de frisdrank er vervolgens uit te laten spuiten. Mensen hebben spijkers ergens in geslagen en roeiboten ergens heen geroeid. En wie heeft er nou nooit met een zaklamp om zich heen geschenen?
Dat deze bezigheden zo goed werken in Mario Party 8 komt door de snelheid waarmee ze uitgevoerd dienen te worden. Je hebt dan wel eens met een zaklamp om je heen geschenen tijdens een donkere nacht, maar dan kreeg je niet de opdracht om binnen een korte tijd een bepaald aantal spoken te vinden! En als de concurrentie naast je op de bank zit, wordt de druk alleen maar groter! (Geen stress, het gaat om de lol!)
Neem de minigame Shake It Up bijvoorbeeld. In deze minigame neemt jouw personage een blikje frisdrank in zijn hand, waarna hij of zij erg fanatiek met het blikje gaat schudden. De bedoeling is dat de frisdrank uit zijn of haar blikje, na het openen ervan, hoger spuit dan die van de concurrentie. Het is jouw taak om met de Wii-afstandsbediening te schudden alsof je zelf het blikje in je handen hebt. Je kunt als een gek gaan schudden, maar misschien is dat wel niet de beste manier. Misschien creëert een meer methodische aanpak wel de hoogste frisdrankfontein! Houd daarom goed de concurrentie in de gaten. Wie weet helpt je dat als je de minigame nog vaker gaat spelen.
Precies dat soort tactieken maken van Mario Party 8 een spel dat je het beste in gezelschap kunt spelen; ideaal voor een feestje dus! Of je voor een minigame nou veel of weinig beweging nodig hebt, de verschillende spelstijlen en de strijdlust die de minigames losmaken zorgen ervoor dat het spelen van Mario Party 8 net zo leuk is als ernaar kijken.