Hebben jullie een zwarte lijn om Mario getrokken in een poging een ontwerp te maken dat beter paste bij de Super Famicom?
Ja. We wilden dat de beelden hetzelfde niveau hadden als die in Super Mario World, dat vlak hiervoor was uitgekomen, dus we hebben met name Super Mario Bros. en The Lost Levels een flinke oppoetsbeurt gegeven. Maar de oorspronkelijke ‘pixel-art’-Mario had een bepaalde charme, dus mogelijk zal niet iedereen de nieuwe versie waarderen.
Ja, de oorspronkelijke pixel-Mario wordt ook gebruikt in het logo van Super Mario’s 25th anniversary. Het maakt zeker een bijzondere indruk. Maar toen je de achtergronden van de versie voor de Super Famicom volledig vulde, zouden de objecten erin op zijn gegaan, als je de zwarte omlijningen niet had toegevoegd.
We moesten de mensen laten denken: “Ah, dankzij de Super Famicom ziet het er fantastisch uit!”
Eigenlijk voegde ik me pas halverwege het project bij het team. Toen ik erbij kwam, bewoog die mooie Mario met de luxe omlijning uit Super Mario World voor de Super Famicom al rond in het level van de oorspronkelijke Super Mario Bros. Ik weet nog dat het een behoorlijke indruk op me maakte, toen ik die prachtige Mario zag rondrennen en springen.
Dus toen moest jij de achtergronden opnieuw maken, en wel op zo’n manier dat ze pasten bij die mooie Mario met zijn luxe omlijning.
Met de overgang van de Famicom naar de Super Famicom ging het aantal kleuren dat je tegelijkertijd kon gebruiken voor één personage, van vier naar zestien. En het aantal kleuren waaruit je kon kiezen ging van 52 naar 32.768.
Op mij maakten de achtergronden ook een zelfde soort indruk als die van Super Mario World. We bouwden de tussenscènes – bijvoorbeeld helemaal aan het einde, wanneer Mario een kus krijgt van Peach – van de grond op.
Er schiet me net iets te binnen. Als ik het me goed herinner, komt Mario in Super Mario Bros. 2 een sleutel tegen onder de grond. Als hij die pakt, valt er een ijzeren maskertje aan. Ik geloof dat de oorspronkelijke achtergrond in de Famicom-versie pikzwart was. Ik vond dat er iets aan ontbrak, dus ik tekende een groot masker, dat leek op het aanvallende maskertje, in de achtergrond.
Ik tekende dus die achtergrond, maar ik meende dat alleen dat niet interessant genoeg zou zijn. Daarom vroeg ik mijn toenmalige baas schoorvoetend of ik de ogen van het masker mocht laten oplichten en hem een brommend geluid mocht laten maken, wanneer Mario de sleutel pakte , en hij vond het goed.
Dus al was het nog maar je derde jaar bij het bedrijf, je idee kreeg goedkeuring.