Ter afsluiting van dit interview wil ik jullie vragen wat je de mensen het liefst wilt vertellen over deze titel. Yamagami-san, wil jij beginnen?
Ik wil graag dat de spelers de emotionele hoogte- en dieptepunten meemaken die je in een film of op tv ziet. In het bijzonder zou ik willen dat mensen die normaal gesproken geen computerspellen spelen, deze titel een kans geven. Ik denk dat ze erachter komen dat spellen je echt emotioneel kunnen raken.
Ik denk dat het ze wel lukt. Ik bedoel, ze krijgen vast af en toe “Game Over” te zien, maar ik ben ervan overtuigd dat ze het dan opnieuw willen proberen: “Als ik opgeef, wat gebeurt er dan met Elena?” Ik denk niet dat het mensen afschrikt als je een paar keer “Game Over” ziet.
Ik denk niet dat er een verschil is. Het personage van Elena heeft een sterke wilskracht. Ik denk dat iedereen, of de speler nou een vrouw is of niet, deze persoon op dezelfde manier wil helpen. Om het maar in mijn eigen simpele woorden te zeggen: geslacht doet er niet toe als je een puppy schattig vindt. Ik denk dat als je naar het emotionele aspect kijkt, je geslacht er niet toe doet als je van een spel kunt genieten.
Ik wil het over de gameplay hebben. We hebben ingewikkelde camerabesturing achterwege gelaten zodat je je kunt concentreren op de actie, en zelfs als een vijand je verslaat, zorgen we ervoor dat je vanaf het vorige checkpoint verder speelt, zodat je het meteen nog een keer kunt proberen. Het spel is erg makkelijk te leren, zelfs voor spelers die voor het eerst zo’n soort spel spelen. Je hebt de vrijheid om te spelen zoals jij wilt, en je zult merken dat je vanzelf emotioneel betrokken raakt bij Elena en haar situatie. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe spelers hiervan genieten.
Als je naar het spel in zijn geheel kijkt, en je zou de losse onderdelen beoordelen, dan zou je kunnen zeggen: “Dit soort spellen zijn er al.” Maar door de combinatie van de elementen in Pandora’s Tower ontstaat een spel dat niet lijkt op iets wat je eerder hebt gespeeld. De combinatie van actie in de torens en de relatie met Elena geeft het een andere dimensie dan gewone spellen met actie en mooie heldinnen. Er zijn ook meer dan tien bazen, die we meesters noemen. Hun ontwerp voegt echt veel toe aan het spel. De speler zal met plezier uitkijken naar de volgende baas die hem te wachten staat.
Er is niet alleen veel aandacht uitgegaan naar Elena, maar ook naar de torens zelf. En nu jij, Hoga-san.
Ik wil het graag hebben over bepaalde details van het spel. We hebben veel energie gestoken in de details om het spel echter te maken voor de speler. Een van de details die goed opvalt is het renderen van vloeistof zoals slijm. We hebben dit voor elkaar gekregen op Wii. Dit kun je zien op Elena’s lippen, haar vochtige kleding, en je ziet vocht op de grond liggen als ze terugkeert naar haar menselijke vorm. Er is ook veel aandacht besteed aan de bewegingen van Elena, en de manier waarop je de plattegrond bekijkt verandert ook gaandeweg. Er zijn meer van dit soort details die je normaal gesproken niet in een spel ziet. Ik zou het leuk vinden als de spelers deze details ontdekken.
Nou, aangezien ik zelf niet zo sterk ben in het verzinnen van personages of het creëren van spelwerelden, heb ik me gericht op hoe we de ideeën in Yamakura’s conceptontwerp en de begeleiding van Yamagami-san en Nakano-san moesten verwerken. Dus het voelde helemaal niet alsof ik aan een origineel spel werkte… (Lacht).
Dus de benadering van het ontwikkelproces was hetzelfde als die van een spel dat bijvoorbeeld op een manga gebaseerd was.
Ik denk dat dat allemaal te maken heeft met de verdeling van het werk. Wanneer begon dit project?