Ik vraag me af waarom een spelontwerp van 25 jaar oud vandaag de dag nog zoveel plezier oplevert?
Volgens mij komt het doordat boksen een erg gemakkelijk te begrijpen sport is. De regels zijn zeer eenvoudig – je moet je tegenstander raken, en degene die overeind blijft is de winnaar. Dankzij deze eenvoudige opzet, denk ik dat zelfs mensen die de originelen nooit gespeeld hebben het erg verfrissend zullen vinden.
Tanabe-san vertelde net dat verhaal over NOA. Ik denk dat de meeste mensen daar jong zijn en de oude Punch-Out!! nooit gespeeld hebben. Denk je dat de reden dat ze zich ermee vermaakten kan liggen in het spelaspect, het genre waar dit spel op vooruit liep?
Dat zou best eens kunnen. De basisgedachte van het spel is zeer helder. In een FPS 17 spelen bijvoorbeeld ook geheugenspelaspecten een rol, maar overleven op een slagveld betekent simpelweg dat je de aanvallen van verschillende mensen moet zien te ontwijken. Een spel als Super Mario bevat weer heel andere elementen. Hierin is het simpelweg de bedoeling om de personages te passeren die gewoon hun eigen gangetje gaan.
De andere personages zijn zich niet bewust dat Mario eraan komt. Ze doen gewoon hun eigen ding en bemoeien zich nergens mee, maar dan worden ze opeens zijn tegenstanders.
Ik kan me nog herinneren wat ik dacht toen de speelhalversie net uit was. Tot dan had ik me bezig gehouden met het spel, hoe tegenstanders moesten reageren, dat soort dingen, maar ineens brachten de speelhalkasten veel geld op.
Wat ik me toen ineens realiseerde, was dat mensen hun geld niet in de kast gooiden omdat het een realistische representatie van boksen was, maar omdat ze zich aangesproken voelden door de grondbeginselen van deze sport. Dit lijkt op wat Wada-san daarnet zei, maar iedereen weet wat boksen is, veel mensen zijn er goed bekend mee, maar slechts weinig mensen hebben de sport ook daadwerkelijk beoefend. De opwinding die je voelt als je een tegenstander met vuistslagen tegen de grond werkt, dat is waar het om draait. Ik denk dat de grootste reden voor het succes van de game schuilt in de meest basale aantrekkingskracht van boksen.
Dus de grootste reden voor het succes was dat je had gekozen voor boksen, een beslissing die was gebaseerd op het gebruik van twee televisies en een computerchip die slechts een enkel personage in beeld kon brengen?
Tenslotte wil ik elk van onze gasten vragen nog iets te zeggen. Laten we beginnen met Wada-san.