I wonder why a game design created over 25 years ago is still so much fun today?
I think this is because boxing is a very easy sport to understand. The rules are very simple - you thump your opponent and the person who knocks the other person down wins. With a structure that simple, I think even people who have not played the old games will find it very fresh.
Tanabe-san just mentioned that story about NOA and I think that most of those people are young and have never experienced the old Punch-Out!! Do you think that the reason they have enjoyed it was because they enjoyed the memory game aspect, which this game had opened up the genre for?
Probably. The basic reasoning of the game is very clear. For example, in an FPS17, there may be some elements of memorisation, but playing in a battlefield is simply a matter of surviving the attacks from various people. Then, you have something like Super Mario, which has completely different elements and it is just a matter of how to pass by characters who are just moving around on their own. 17 FPS: An abbreviation of first person shooter. A shooting game that takes place from the perspective of the main character.
The other characters aren’t aware that Mario is coming. They are just going about, minding their own business, and they suddenly become his opponent.
Memorisation games, however, have clear rules that are easy to understand. They have tactics and they show well defined game elements, so even though they are video games too, the way they are played is completely different. The game design of PUNCH-OUT!! is very well defined and it pares the fun of a game down to just its core, so it is probably suited for this era in which everyone says they don’t have time.
I felt this when I made the arcade game. At the time I had worked hard on directing the game, like how the opponent would do this and that, but the cash box filled up with a lot of coins.
What I suddenly understood at the time was the reason the customers put in their coins was not for a realistic interpretation of boxing, but because they were attracted to the root of the sport. This is similar to what Wada-san just said, but everyone knows about boxing and I think it is something that many people know well, but a sport they probably haven’t participated in. The excitement felt when showering an opponent with blows and knocking him down to the floor is the real thing. I think the biggest reason the game was appreciated was the basic allure of boxing.
So the biggest reason for the success was that you chose boxing, a decision derived from a proposition to use two televisions and a substrate that could only display one large person then?
So finally, I would like to have each of our guests make a comment. Let’s start with Wada-san.
This is the first time a Punch-Out!! game is being sold in a package in Japan in 22 years.