Is it correct that until this project, Team NINJA had always made their own games internally?
That’s right. We sometimes cooperated with external experts in movies like Kitaura-san, but we basically made our games within the team.
Considering that you’d always done things by yourselves, therefore, didn’t you feel constrained on this project - working with Nintendo, and not being allowed to freely make your own decisions?
Not at all. We could discuss anything we wanted with Sakamoto-san while making the game, so we didn’t feel ‘constrained’ at all. Of course, there were times when we received instructions such as ‘it would be better this way’ about things that we’d made, but rather than feeling constrained, the impression we got from this was that we’d gained a really powerful partner that could help us improve on the things we’d been making by ourselves.
Does that mean that your personal definition of ‘Nintendo-esque’ changed, Hayashi-san?
This may sound a little bit impertinent, but I thought ‘we make games just the same way as Nintendo’.
Ah, I thought you’d say that. Actually, after speaking to Sakamoto-san about this, I got the feeling that your approach to making things had a lot in common. These things can’t be seen from the outside, but you soon realise them for the first time once you start working together.
That’s right. We originally produced games internally, so we have values that developed during this process. When Sakamoto-san told us about the concept of this Metroid, however, and after we’d discussed a few things with him, we got the impression that his values weren’t any different to our own. Team NINJA’s stance is: ‘Let’s try making it first’. In this project too, when it came to deciding how Samus would move, for example, we said ‘How about we show her running first, then we’ll think about it’, and Sakamoto-san replied ‘Let’s do that, I’d love to see her run’. For us, creating moving objects first and then actually getting your hands on them in order to decide their pros and cons is the easiest way of doing things.
That’s right. It’s probably not good form for developers, but we’ve never really prepared anything that could be called detailed specifications beforehand.
Actually, drawing up detailed specifications before development starts is not necessarily the main way of doing things even for internal Nintendo projects. Personally, I don’t think you can say that specifications are necessarily a good thing or a bad thing. I think the appropriate approach varies depending on the composition of the development team and the game they are making. As opposed to the method of having a complete vision in mind from the beginning and creating the game according to those specifications, there are lots of things in game-making that you have to try creating, or try getting a feel of, before you understand them. Nintendo have been making games in this way, which is why I know that detailed specifications aren’t always the best approach.
We’re the same in that respect. Even if you create a solid set of specifications, during development your focus gradually shifts as you’re working on the game, and eventually the specifications become meaningless. As a result there are a lot of projects that end up almost as a different game to the one detailed in the specifications.
All right. What things were you conscious of during the making of Metroid: Other M?