Wii Sports bevat maar liefst vijf verschillende sporten die dankzij de Wii-afstandsbediening op intuïtieve en realistische wijze gespeeld kunnen worden. In Tennis grijpen spelers de Wii-afstandsbediening als een tennisracket en zwaaien erop los. Het spel registreert forehands, backhands, volleys, lobs, effectballen, spin en kracht, afhankelijk van hoe snel je zwaait en met welke hoek. In Baseball pak je de Wii-afstandsbediening vast als een honkbalknuppel en sla je snelle ballen van het terrein af in een honkbalwedstrijd.
In Golf loop je naar de tee, houd je de Wii-afstandsbediening vast als een golfclub en zwaai je op een natuurlijke manier om de bal op de green te krijgen. In Bowling bewegen spelers de Wii-afstandsbediening als een bowlingbal omhoog en zwaaien vervolgens met hun arm om de bal naar voren te laten rollen. In Boxing wordt de Nunchuk de ene en de Wii-afstandsbediening de andere bokshandschoen, waarmee spelers hun tegenstanders kunnen ontwijken, misleiden en op een stel rake klappen trakteren.
Spelers kunnen hun eigen Mii-personages invoeren in het spel en ze opstellen tegen de Mii-personages van hun vrienden voor een persoonlijke wedstrijd. Worden spelers beter in het spel dan worden hun Mii-personages bekwamer, zodat ze precies kunnen zien hoeveel vooruitgang ze inmiddels geboekt hebben. Of je nu een sportveteraan of een nieuweling bent, Wii Sports zorgt ervoor dat je wilt blijven spelen!