Jij bent de laatste hoop voor de inwoners van Gradius. Je bent net opgestegen om de frontale aanval van de amoeboïde Bacterion te stoppen. Je hyperruimtegevechtsvaartuig is bewapend met het beste arsenaal in het sterrenstelsel. Lucht-grondkannonen en laserkanonnen met dubbele laserstralen geven je onvoorstelbaar veel vuurkracht. Sterke krachtvelden om je te beschermen. Tijd- en ruimtewarptechnologie om uit de dimensie te ontsnappen. Je hebt het allemaal nodig om te kunnen overleven. Want in het hart van het Bacterion-rijk ligt het Xaerous-superfort, de thuishaven van de alwetende en alziende Bacterion-biocomputer. Het is een duel tot de dood en het hele sterrenstelsel kijkt, wacht af en hoopt.