De game speelt zich diep in de jungle af.
Metal Gear Solid 3: Snake Eater is het verhaal van de oorsprong van Naked Snake en zijn mentor The Boss en is het vijfde deel in de METAL GEAR-serie.
Snake moet zijn uitrusting vinden en verschillende soorten camouflage gebruiken waarmee de speler vijanden om de tuin kan leiden, plus gezichtsverf die opgaat in de omgeving. Dit levert een ervaring met unieke stealth-gameplay op.
De game zit ook vol met nieuwe elementen vol actie waarin spelers dieren in de jungle kunnen vangen als voedsel en om stamina te herstellen, en Close Quarters Combat (CQC), een vechtsysteem gebaseerd op vechtkunsten om vijanden van dichtbij te verslaan.
Een exclusief digitaal Screenplay Book en Master Book met meer informatie over het verhaal en de personages van Metal Gear Solid 3: Snake Eater zijn ook inbegrepen.