Howl is een turn-based tactisch volksverhaal dat zich afspeelt in de Middeleeuwen. Een sinistere 'huilende plaag' teistert het land en verandert iedereen die het hoort in wilde beesten. Je speelt een dove heldin die zich in het gevaar stort op zoek naar een remedie.
Plan tot zes stappen vooruit om je tegenstanders in de vorm van hongerige wolfachtige wezens vol razernij te slim af te zijn. Er loeren verschillende soorten vijanden vanuit de schaduwen, elk met een eigen levenskracht en verschillende vaardigheden. Daarom moet je goed nadenken over welke strategie je gebruikt om ze uit te schakelen.
Zet de volgende aanval in om te overleven en gebruik niet alleen je inzicht maar ook verschillende vaardigheden. Naarmate je meer wolven doodt, krijg je meer vaardigheden zoals springen, rookbommen en doorborend schot. Upgrade je vaardigheden, ontgrendel meer actieslots en draai rondepunten terug. Terwijl je je aanval uitstippelt, creëer je ook je eigen profetie, waarbij je tijdens het gevecht een doorlopend geschrift weeft.
De visuals van Howl worden gevormd door 'levende inkt', een vloeiende stijl die het verhaal schildert terwijl je speelt. Baan je een weg door een duistere sprookjeswereld die bestaat uit obscure doch magische locaties, waarin je vecht en schrijft om het land van de plaag te verlossen.