Als Mario wordt uitgenodigd in het kasteel, ontdekt hij dat prinses Peach weer eens is ontvoerd door Bowser en zijn handlangers. Maar er is iets veranderd... Het avontuur is in 3D!
Mario springt door de schilderijen die aan de muur hangen en gaat op zoek naar de 120 sterren in enorme, magische werelden boordevol uitdagende levels, verborgen schatten, puzzels en talloze vijanden! Mario kan rennen, springen, zwemmen en blokken kapot beuken. Hij kan zelfs een achterwaartse salto maken, waarmee hij zelfs de hoogste platformen kan bereiken. Met speciale petten beschikt Mario tijdelijk over krachten, zodat hij bijvoorbeeld kan vliegen. Als er een herrieschopper met Mario’s pet vandoor gaat, dan moet hij hem terug zien te pakken!
Mario rent door groene weides, sluipt door een enge kerker, klimt naar de top van een besneeuwde berg, steekt lavameren over en zwemt in de slotgracht. Hij kan een eeuwenoude piramide verkennen, en zelfs een hardloopwedstrijd met Koopa’s houden om fantastische prijzen te winnen. Uiteraard moet hij het opnemen tegen zijn aartsvijand Bowser, de koning van de Koopa’s. Niet één, niet twee, maar drie keer!