Een jaar na de gebeurtenissen in Mega Man 3 heerst er nog steeds vrede op aarde, maar de mysterieuze Russische wetenschapper Dr. Cossack kondigt zijn plannen aan om Mega Man uit te schakelen en te bewijzen dat hij de beste robotontwerper aller tijden is. Aan Mega Man de taak om dit te verijdelen!
Mega Man 4 levert zelfs nog meer lastige platformactie en maar liefst acht nieuwe robotbazen om te verslaan. Bovendien kan Mega Man nu zijn "Mega Buster" opladen, waardoor hij grotere schoten kan afvuren die meer schade toebrengen.