Als superrobot, uitgevonden door de briljante Dr. Light, moet Mega Man tien unieke levels doorkruisen en uiteindelijk de kwaadwillende Robot Masters van de gemene Dr. Wily verslaan.
Na elke verslagen eindbaas kan Mega Man diens kenmerkende wapen gebruiken, wat in je voordeel werkt in de volgende levels. Dit gegeven wordt tot op heden in de reeks gebruikt!