Dit is de tiende editie van 'Vraag het de ontwikkelaar', een interviewreeks waarin ontwikkelaars van Nintendo in hun eigen woorden vertellen over het maken van Nintendo's producten en hun bevindingen daarbij. Dit keer praten we met de ontwikkelaars van Pikmin 4 voor de Nintendo Switch, dat op vrijdag 21 juli is uitgebracht.
Deze keer hebben we niet alleen de ontwikkelaars van Pikmin 4 uitgenodigd, maar zijn als speciale gasten ook de ontwikkelaars van de eerste Pikmin aanwezig. Ik wil graag beginnen met vragen over de oorsprong van de Pikmin-serie. Begon het allemaal met een concept dat Miyamoto-san had bedacht?
Als ik het me goed herinner, kwamen Hino-san en Abe-san als directors in eerste instantie met een heleboel ideeën, toch?
Dat klopt, Abe-san en ik waren toen directors. Onze gesprekken over dit project begonnen tijdens de overgang van de Super NES (1) naar de Nintendo 64 (2). We wilden de nieuwe mogelijkheden graag benutten om een groot aantal personages in beeld te brengen.
(1) Super NES: Een videogame-console die in 1992 in Europa werd uitgebracht, als opvolger van het Nintendo Entertainment System.
(2) Nintendo 64: Een videogame-console die in 1996 in Japan en de VS werd uitgebracht, en in 1997 in Europa. Het was Nintendo's eerste console waarop grootschalige 3D-games mogelijk waren. De controller was voorzien van een analoge stick waarmee spelers hun personage vrijelijk door 3D-omgevingen konden bewegen.
Hino-san had oorspronkelijk een achtergrond als artist, dus richtte hij zich op het ontwerp van de personages en wereld, terwijl ik de spelmogelijkheden en levels ontwierp. Dit project was in eerste instantie geen actiegame, hè?
Dat klopt. In die tijd hadden we een game voor ogen waarin veel personages door de computer bestuurd werden. De game die we wilden maken bevatte wezens met AI-chips in hun hoofden die hen op een bepaalde manier lieten denken. Je kon ze besturen door de chips te verwisselen. Spelers konden elk van die personages bijvoorbeeld voorzien van 'gedachtenchips' als 'vechten', 'genezen' of 'help vrienden'. Naarmate ze meer van de omgeving hadden verkend en meer ervaring hadden opgedaan, kon hun chip-capaciteit toenemen. Met andere woorden: de wezens konden slimmer worden. Tegelijkertijd konden spelers ze karaktertrekken als chagrijnig en laf geven via 'emotiechips'. Afhankelijk van de emotiechip die een personage had, kon zijn reactie, zoals 'aanvallen' of 'verdedigen', veranderen. Samen met Kando-san experimenteerden we met deze ideeën.
Op dat moment was ik als programmeur nog een groentje, ik zat nog in mijn eerste jaar. Toen ik bij Nintendo kwam werken, werd ik toegevoegd aan het team van Hino-san, en kreeg ik een mysterieus document met specificaties, zomaar uit het niets. (lacht) Ik experimenteerde naar hartenlust met de acties die ik kon toepassen op grote aantallen computergestuurde personages.
Ik kwam ongeveer een jaar na Kando-san bij het team als designer. Op dat moment wemelde het in de game al van de wezentjes.
In die tijd was het ons plan om de game van bovenaf weer te geven, dus kon je de geslachten en karakters van de personages herkennen aan wat ze op hun hoofden hadden.