In de gloednieuwe spelstand Toad-toernooi gooien spelers gelijktijdig met de dobbelsteen om vervolgens als Toad over een open spelbord te lopen. Hierdoor hoeft niemand meer op zijn beurt te wachten, wat leidt tot snellere en meer strategische potjes. Op elke wereldkaart verschijnen Mario en zijn vrienden die zich bij jou kunnen aansluiten. Elke bondgenoot heeft zijn eigen unieke vaardigheid en zal Toad helpen om extra munten te verzamelen en eindbazen te verslaan om sterren te verdienen.
In de spelstand Ballonnenjacht kun je ballonnen laten knappen, tal van minigames spelen en eindbazen verslaan om munten te verdienen. Spelers kunnen hun munten inwisselen voor sterren. De speler die aan het eind de meeste sterren heeft verzameld, is de winnaar. In deze spelstand moet je snel denken, je route slim plannen en zorgen dat elke beurt telt, want elke speler heeft maar een bepaald aantal zetten. Door de traditionele Mario Party-regels te combineren met gelijktijdige beurten krijgt de vertrouwde actie een nieuwe draai.
Ook voor solo-spelers valt er heel wat te beleven met ruim 50 minigames en zeven spelstanden om te ontdekken. Neem het op tegen computergestuurde personages en daag jezelf uit met vier moeilijkheidsniveaus.
Om te vieren dat Mario Party: Star Rush op 7 oktober 2016 wordt uitgebracht, is de gastenlijst van de Super Mario Collection-amiibo uitgebreid met Donkey Kong, Rosalina, Wario en een Boo-amiibo die oplicht in het donker. Op 4 november 2016 verschijnen er drie nieuwe amiibo van de Super Mario Collection op het feestje: Diddy Kong, Daisy en Waluigi.
Wanneer solo-spelers een compatibele amiibo gebruiken in Toad-toernooi, verschijnt dat personage vanaf het begin als hulppersonage in het spel, inclusief een zeldzaam voorwerp dat je kans op winst vergroot. En als er op je amiibo gegevens staan van Mario Party 10 voor de Wii U, kun je een speciaal dobbelblok krijgen! Ga naar onze amiibo-website voor een volledige lijst van compatibele amiibo en meer informatie over amiibo-functies. Je kunt ook meer lezen op de spelpagina van Mario Party: Star Rush.