Ouderwets handige beloningen
Mario geeft nooit op. Hij doet altijd zijn best, en als iets niet lukt, probeert hij het gewoon nog een keer. Het is een nobele instelling, maar wel één met een prijs: hij heeft extra levens nodig om zijn misstappen te kunnen herstellen. Gelukkig voor Mario heeft Mushroom Kingdom genoeg tweede kansen in de aanbieding. Het is in New Super Mario Bros. voor de Nintendo DS niet eens zo moeilijk om die extra levens te verzamelen, het is de kunst ze te behouden. Lees verder voor nieuwe manieren om Mario alle levens te schenken die hij nodig heeft.
Het verzamelen van extra levens is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van elk Mario-avontuur, dus ook voor New Super Mario Bros. Net als in eerdere avonturen, krijg je een extra leven voor 100 muntjes, en die muntjes kun je overal vinden. Mario heeft ook een nieuwe move om zijn muntensaldo op te voeren. Bij een blok waar meer dan één munt uit komt, moet je er niet van onderaf tegenaan springen, maar er van bovenaf een grondstomp op maken. Zo krijg je niet alleen meer munten, er valt ook een voorwerp uit.
Vaak kan Mario ook groene paddestoelen vinden die Mario een extra leven geven. Je komt deze overal in het koninkrijk tegen. Bijvoorbeeld in wereld 1-1 na de eerste groene buis. Daar kan Mario over het gat in de grond springen en naar het laatste blok voor het volgende gat lopen. Als hij vanaf dat blok omhoog springt, raakt hij een verborgen blok, waaruit een klimplant groeit die Mario de lucht in helpt. Het eerste blok wat Mario daar vindt, bevat een extra leven. New Super Mario Bros. zit tjokvol verborgen blokken en verborgen levens, dus spring overal in de lucht om ze te vinden.
Mario wordt vaak beloond als hij op een bijzondere manier zijn vijanden verslaat. Zo kan hij extra levens verdienen door een bepaald aantal vijanden binnen een bepaalde tijdslimiet te verslaan en zodoende een combo te maken. Natuurlijk moeten er wel genoeg vijanden aanwezig zijn om zoiets te laten slagen. De beste manier om een combo te maken, is door een Koopa-schild tegen andere vijanden aan te trappen. Vanaf de achtste vijand in een combo, begint Mario extra levens te verdienen.
Van de nieuwe manieren om extra levens te verdienen in New Super Mario Bros., schenkt die met Mega Mario zonder meer de meeste voldoening. Nadat Mario een Mega-paddestoel heeft gegeten, groeit hij naar reusachtig formaat om als een dolle stier alles op zijn pad te vernietigen. Boven in beeld verschijnt een meter die wordt gevuld door alle schade die Mario veroorzaakt. Voor elk gevuld segment, ontvangt hij aan het eind van de slooptocht een extra leven. Je eerste Mega-paddestoel kun je vinden in wereld 1-1, in het eerste blok na de eerste groene buis. Vergeet niet om het eerder genoemde verborgen leven te pakken voordat je als Mega Mario de boel gaat slopen!
In elke wereld vind je een aantal Toad-huisjes waarin je speciale bonusvoorwerpen kunt krijgen. Dat is op zich al niet mis, maar je kunt ook groene Toad-huisjes laten verschijnen. Deze huisjes bieden je de kans om maar liefst 12 extra levens te verdienen. Elk huis bevat zes blokken om te raken, in drie ervan zitten kaarten met een extra leven, één kaart geeft je drie levens, één verdubbelt de score, en de zesde is een Bowser-kaart. Als je het blok met de Bowser-kaart hebt geraakt, is de mini-game voorbij, maar je krijgt dan wel het aantal extra levens dat je tot dan verzamelde. Je kunt groene Toad-huisjes laten verschijnen door in de vlaggenmast aan het eind van een level te springen als de laatste twee cijfers in de eindtijd 44, 55 of 66 zijn. Over vlaggenmasten gesproken: je verdient ook een extra leven als je helemaal bovenin de mast springt.
In sommige levels kom je een grote rode ring tegen. Als je door die ring gaat, verschijnen acht rode muntjes. Het is de bedoeling om binnen een bepaalde tijd die acht muntjes te pakken, en als je dat is gelukt, word je natuurlijk beloond. Als je speelt als Vuur-Mario en ook nog een Vuur-Mario in reserve hebt, krijg je een extra leven.
Als je één van de weinige spelers in de wereld bent die het eind van New Super Mario Bros. met slechts een enkel leven kan bereiken, dan nemen wij onze petten voor je af. Alle andere spelers willen wij adviseren om flink wat extra levens te verzamelen alvorens je in de latere stages van het spel te wagen, want daar kun je elke kans goed gebruiken!