7 januari 2008 - Spelers met een talent voor strategische oorlogsvoering hebben iets om het vizier op te richten, want Advance Wars: Dark Conflict komt naar de Nintendo DS. In dit turn-based strategiespel wordt een duister, post-apocalyptisch verhaal verteld waarin alles draait om wraak, verraad en overleven. Spelers raken betrokken bij de ultieme oorlog, waarin ze een divers assortiment militaire eenheden over verschillende plattegronden en terreinsoorten moeten verplaatsen. Spelers kunnen via de Nintendo Wi-Fi Connection ook één-tegen-één strijden met andere spelers van over de hele wereld. Het is via draadloze communicatie ook mogelijk om samen te werken met een partner voor een spannend potje twee-tegen-twee. Beleef de duisterste Advance Wars ooit en geniet van heerlijk pittige strategische gevechten. Op 25 januari 2008 wordt Advance Wars: Dark Conflict in Europa gelanceerd, exclusief voor de Nintendo DS.
Als opperbevelhebber van een leger, moet de speler de vijand bestrijden met verschillende militaire eenheden die over land, op zee en door de lucht verplaatst kunnen worden. Spelers kunnen hiervoor de eenheden onafhankelijk van elkaar bedienen, zowel met de actieknoppen als met de stylus op het touchscreen. Winst of verlies is geheel in handen van de speler! Met de nieuwe mogelijkheid om havens en leveringspunten te bouwen, kunnen spelers meer dan ooit hun eigen strategie bepalen. Daarnaast biedt Advance Wars: Dark Conflict een enkele speler de langste en meest uitgebreide ervaring ooit. Het spel bevat een Story Mode van 26 levels, plus meer dan 30 bonusmissies, om nog dieper in de tactieken te duiken die zijn vereist om vijanden succesvol en efficiënt te verslaan. Op elke plattegrond moet de speler in steeds weer nieuwe gevechtssituaties optimaal presteren om alle vijandelijke eenheden te verslaan, het hoofdkwartier van de tegenstander te veroveren, of aan andere eisen voor de overwinning te voldoen.
De Nintendo Wi-Fi Connection biedt spelers nieuwe manieren om Advance Wars: Dark Conflict te spelen. Als spelers vriendcodes hebben uitgewisseld, kunnen spelers bijvoorbeeld direct tegen elkaar spreken door de Y-knop ingedrukt te houden en in de microfoon te spreken. Het is ook mogelijk om zelf plattegronden te ontwerpen, zodat telkens weer op nieuwe plattegronden kan worden gestreden. Spelers kunnen hun zelfgemaakte plattegronden uploaden naar de Nintendo Wi-Fi Connection om ze met spelers van over de hele wereld te delen. Via lokale draadloze communicatie kunnen twee of vier spelers met elk een Game Card als teams tegen elkaar strijden. De rijkdom aan telkens weer nieuwe spelsituaties houdt zelfs de grootste strateeg constant bij de les.
Dankzij de touchscreenbesturing kan iedereen dit spel snel en intuïtief besturen. Op het onderste scherm gebruikt de speler zijn stylus om eenheden te verplaatsen, terwijl het bovenste scherm wordt gebruikt voor een overzicht van de omgeving, aanwijzingen en statistieken over terrein en eenheden. Het spelmenu biedt spelers de mogelijkheid om wanneer ze maar willen extra informatie op te vragen, zoals de voorwaarden om te overwinnen, de statistieken van het huidige gevecht en meer. Deze informatie kan de speler gebruiken om zijn strategie nog nauwkeuriger te bepalen. De gekozen aanvallen verschijnen in beeld als spectaculaire gevechtsanimaties, waarbij het bovenste scherm de positie van de tegenstander laat zien en het onderste scherm het leger van de speler toont.