Was het verkleinen van de behuizing vanaf het begin een duidelijk doel, Kitano?
Maar de medewerkers die zich bezighielden met de structuur van de behuizing zouden gedemotiveerd raken als ze te horen kregen dat waar ze zo hard aan werkten niet meer dan een ‘toneelknecht’ was. Het moet een moeilijke taak zijn geweest.
Ja (lacht). En de Wii U heeft de GamePad, dus we probeerden de kenmerken van het hoofdsysteem zelfs nog verder te reduceren, zodat het nóg minder opviel (lacht).
Desalniettemin is het een veel krachtiger apparaat dan de Wii, dus jullie moeten verschillende oplossingen hebben bedacht voor problemen die te maken hadden met het thermische ontwerp en het formaat van de behuizing.
Dat hebben we zeker! We hadden het eerder al even over de LSI-chips, maar een grote verandering was dat we maar één hittebron hadden. De Wii had er twee, en we moesten ze allebei koelen. Deze is voor de Wii en deze voor de Wii U. Om de hitte af te voeren, moesten we een koelplaat15 plaatsen, zoals deze. 15 een metalen plaat die de hitte afvoert – een soort radiator of radiatorplaat. Ze zijn vaak voorzien van pennen die uit de plaat steken, of uitsteeksels die koelribben worden genoemd.
In vergelijking met het Wii-systeem produceert de Wii U-hardware ongeveer drie keer zoveel hitte, dus daar hebben we onze hersens over gepijnigd. We overwogen oplossingen als het groter maken van de ventilator en het verhogen van het aantal omwentelingen. We voerden verschillende keren hittetests uit met prototypes, en verbeterden de plaatsing van de ventilatiegaten.
Eén test duurt ongeveer een uur, dus we hebben veel tijd gestoken in het testen, voordat we tot de huidige vorm kwamen.
Ik neem aan dat de beste plek om de hittebron te plaatsen, direct naast de ventilator is. Toch? Het is belangrijk dat zo veel mogelijk lucht de koelribben passeert. Of niet?