Hoe heb je de problemen met het draadloze systeem en de latentie opgelost?
Bij conventionele technologieën voor draadloze communicatie en het coderen van video treden vertragingen op, dus konden we die niet zomaar gebruiken. Daarom vroegen we bedrijven die gelden als veteranen in hun respectievelijke vakgebieden om enkele nieuwe uitdagingen aan te gaan. Bij dit project hebben veel bedrijven met ons samengewerkt. (Genyo) Takeda10 heeft zijn best gedaan om deze bedrijven te selecteren. 10 Senior Managing Director van Nintendo en General Manager van de groep Integrated Research & Development. Hij is bij Nintendo verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hardware. Hij verscheen in de Iwata vraagt-serie al eerder tijdens gesprekken over Iwata vraagt - Wii, Iwata vraagt - Wii, Iwata vraagt: PUNCH-OUT!! en het Wii U-systeem.
Juist. De IC waar Ito aan werkte was ook van groot belang. Onze ontwikkelpartners MegaChips Corporation11 werkten tot het eind op allerlei gebieden met ons samen, van het IC-ontwerp tot de ontwikkeling van de firmware die op de IC zou draaien. 11 Een bedrijf zonder eigen productiefaciliteiten dat zich bezighoudt met onderzoek en ontwikkeling van beelden, geluid en communicatie ter ondersteuning van productontwikkeling op uiteenlopende gebieden, zoals digitale technologie, mobiele telefonie en beveiliging. Het hoofdkantoor is gevestigd in Osaka.
Hoe heb je het systeem ontworpen? Je moest een serie acties uitvoeren, de Wii U-beelden comprimeren, ze draadloos versturen als radiogolven, ze op de Wii U GamePad ontvangen en decomprimeren – allemaal zonder merkbare vertraging!
Bij systemen voor comprimeren/decomprimeren van videobeelden is het meestal zo dat het comprimeren begint nadat een enkele frame12 van het beeld in de IC is beland. Daarna wordt het draadloos verzonden en aan de ontvangende kant gedecomprimeerd. Het beeld wordt naar het LCD-scherm gestuurd als het decomprimeren is voltooid. Maar omdat deze methode latentie zou veroorzaken, hebben we dit keer een manier bedacht om een enkel beeld in kleinere beelden te splitsen. Zo wilden we de vertraging bij het versturen van een enkel beeld terugbrengen, door kleinere beelden vanaf de GPU13 van het Wii-systeem te comprimeren, draadloos te versturen en op het LCD-scherm weer te geven. 12 Bij videobeelden vertegenwoordigt een frame een enkel stilstaand beeld. Hoe meer van deze beelden in een bepaalde tijd worden verwerkt, hoe groter het volume van de gegevens. Voor een vloeiende weergave van videobeelden, is een bepaald aantal frames vereist. Tv en video maken meestal gebruik van 30 beelden per seconde. Op dit moment kunnen hdtv’s maximaal 60 beelden per seconde weergeven. 13 Wordt ook wel videoprocessor of videochip genoemd. Dit is een speciale chip voor de weergave van beelden van computers en spelsystemen.
Toen je dit voor het eerst met je medewerkers besprak, hadden jullie daar toen meteen een goed gevoel over?
Het leek mij ook meteen al een goed idee. Als de hoeveelheid gegevens die moet worden gebufferd minder groot is, vermindert dit de latentie. Daardoor heb je ook minder geheugen en stroom nodig, dus is dit een goed voorbeeld van hoe een enkele oplossing verschillende problemen oplost.
In het algemeen kan een enkel beeld worden gecomprimeerd door een 16×16 macroblock14. Bij Wii U kunnen de gegevens snel gecomprimeerd worden. Op het moment dat een packetgrootte15 is bereikt die verstuurd kan worden, wordt dit naar de Wii U GamePad gestuurd. 14 Een macroblock is een kleine eenheid die wordt gebruikt bij het inpakken van een enkel beeld. Meestal bestaat dit uit 16×16 pixels. 15 Een packet is een eenheid voor het volume van gegevens bij het versturen en ontvangen ervan. De gegevens die worden verstuurd en ontvangen worden opgebroken in packets.
Dat is compleet anders dan bij de gebruikelijke manier waarop video wordt gecomprimeerd. Maar je kunt bij draadloze communicatie niet garanderen dat de gegevens hun bestemming bereiken, dus moest je bedenken hoe je problemen op dit gebied kon ondervangen.
Als zelfs een enkele bit van de gegevens van een bepaald beeld ontbrak, zouden er niet genoeg gegevens zijn om het beeld vervolgens te decomprimeren. Het was niet makkelijk om voor die situaties een oplossing te vinden.